Компетентність педагогічного партнерства майбутніх учителів початкових класів є однією із провідних у системі фахових компетентностей в умовах нової української школи. Тому проблема її формування є актуальною та своєчасною.
Визначено, що компетентність педагогічного партнерства є здатністю майбутнього вчителя початкових класів до суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі; здатністю залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства; здатністю працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами. Розкрито зміст понять взаємодії та міжособистісної взаємодії як основних понять у педагогіці партнерства. Зауважено, що особливістю міжособистісної взаємодії в освітньому середовищі початкової школи є суб’єкт – суб’єктна модель взаємодії, яка забезпечує співробітництво, співтворчість і партнерство вчителя, молодших школярів і їх батьків. Досліджено, що компетентність педагогічного партнерства є сформованою інтегрованою ціннісно усвідомленою здатністю особистості майбутнього вчителя початкових класів забезпечувати розвиток особистості молодшого школяра через свідоме гармонійне поєднання внутрішнього світу з зовнішнім соціальним середовищем, проявляється в поведінкових актах, сприяє успішній комунікації у колективній діяльності на основі усвідомлених морально-етичних норм, знань, умінь і навичок педагогічного спілкування.
Визначено, що особливостями формування компетентності партнерства в майбутніх учителів початкової школи є: орієнтованість на спільну діяльність вчителя та молодших школярів і їх батьків; а також складність само-го процесу формування цієї компетентності (когнітивний, поведінковий, ціннісний та мотиваційний компоненти). Наголошено, що у процесі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів необхідно враховувати визначені особливості.
The competency of pedagogical partnership of future primary school teachers is one of the leading professional competencies in the system of new Ukrainian schools. Therefore, the problem of its formation is relevant and timely. It was determined that the competence of pedagogical partnership is the ability of the future primary school teacher for subject-subject (equal and personally oriented) interaction with students in the educational process; the ability to involve parents in the educational process on the basis of partnership; the ability to work in a team with involved specialists, teacher assistants to provide additional support to persons with special educational needs.
The content of the concepts of interaction and interpersonal interaction as the main concepts in partnership pedagogy is revealed. It is noted that a feature of interpersonal interaction in the educational environment of primary school is the subject – the subject model of interaction, which ensures cooperation, co-creation and partnership of the teacher, younger schoolchildren and their parents. It has been investigated that the competence of the pedagogical partnership is a formed, integrated, value-conscious personality ability of the future primary school teacher to ensure the development of the personality of the younger schoolboy through a conscious harmonious combination of the inner world with the external social environment, manifests itself in behavioral acts, promotes successful communication in collective activities based on conscious moral and ethical norms, knowledge, abilities and skills of pedagogical communication.
It was determined that the features of the formation of partnership competence in future primary school teachers are: orientation to the joint activity of the teacher and younger schoolchildren and their parents; as well as the complexity of the process of forming this competence (cognitive, behavioral, value and motivational components). It is emphasized that in the process of professional training of future primary school teachers, it is necessary to take into account certain features.