Стаття присвячена проблемі формування толерантності у майбутніх педагогів у процесі навчання в закладах вищої освіти. З’ясовано, що формування толерантності у майбутніх педагогів у процесі навчання у ЗВО є важливою соціальної категорією і виявляється у становленні прийняття іншої людини, орієнтації на емпатичне розуміння, на відкрите і довірче спілкування. Толерантність педагога визначається, як здатність зрозуміти і прийняти учня таким, який він є, визнати у ньому носія інших цінностей, логіки мислення, форм поведінки. Визначено, що педагогічна толерантність є професійно важливою якістю педагога, що впливає на ефективність його праці, а також на стосунки з усіма суб’єктами освітнього процесу з погляду професійного становлення. Визначено, що процес формування толерантності майбутніх педагогів є складним і довготривалим, що забезпечує їхню готовність до гуманістичної взаємодії із суб’єктами педагогічного процесу. Формування толерантності в майбутніх педагогів у процесі навчання у закладах вищої освіти включає когнітивний, перцептивно-афективний і поведінковий компоненти. З’ясовано, що на формування толерантності впливає низка факторів: соціальне середовище,чинні в суспільстві стереотипи й уявлення, система виховання та взаємини між людьми, система цінностей, на які особистість орієнтована і таке інше. Зазначено, що формування толерантності має ґрунтуватися на таких прийомах, як: повідомлення теоретичних відомостей про сутність цього явища, дискусійні форми роботи, конструювання та аналіз життєвих і педагогічних ситуацій, аналіз матеріалів художньої літератури, кінофільмів та інших видів мистецтва, рольові ігри. Визначено основні чинники, які сприяють вихованню толерантності майбутніх педагогів у процесі навчання у закладі вищої освіти, представлено узагальнену програму формування толерантності у виші.
The article is devoted to the problem of tolerance formation in future teachers in the process of training in higher education institutions. It has been found that the formation of tolerance in future teachers in the process of training in higher education institutions is an important social category and is manifested in the formation of acceptance of another person, orientation to empathic understanding, open and trusting communication. The teacher's tolerance is defined as the ability to understand and accept the student as he is, to recognize him as a bearer of other values, logic of thinking, forms of behavior. It was determined that pedagogical tolerance is a professionally important quality of a teacher, which affects the effectiveness of his work, as well as relations with all subjects of the educational process from the point of view of professional development. It was determined that the process of forming the tolerance of future teachers is complex and long-term, which ensures their readiness for humanistic interaction with the subjects of the pedagogical process. The formation of tolerance in future teachers in the process of learning in institutions of higher education includes cognitive, perceptual-affective and behavioral components. It has been found that a number of factors influence the formation of tolerance: the social environment, stereotypes and ideas in society, the system of upbringing and relationships between people, the system of values on which a person is oriented, and so on. It is noted that the formation of tolerance should be based on such methods as: reporting theoretical information about the essence of this phenomenon, debating forms of work, construction and analysis of life and pedagogical situations, analysis of literary materials, films and other types of art, role-playing games. The main factors that contribute to the education of tolerance of future teachers in the process of studying at a higher education institution are identified, and a generalized program for the formation of tolerance in higher education is presented.