У статті розглядається роль дизайну і дизайн-освіти у соціально-економічному розвитку країни та необхідність створення в Україні неперервної дизайн-освіти. Автор вказує на різне розуміння поняття «дизайн» вітчизняними науковцями та розвинених країн світу. Подається матеріал про особливості системи дизайн-освіти в деяких економічно розвинених країнах світу. Акцентується увага на проблемах німецької дизайн-освіти, котрі дещо схожі з українськими. В статті висвітлюються нормативні документи української держави щодо становлення і розвитку національної системи дизайну. Відзначається позитивна роль Нової Української школи у формуванні національної неперервної дизайн-освіти. Автор проводить думку про необхідність вивчення дисциплін суспільно-гуманітарного, природничо-математичного циклів в тісному взаємозв’язку з навчанням дизайн-діяльності. Відзначається, що в Україні розроблено і впроваджено програмове і навчально-методичне забезпечення з дизайну і технологій (проектування і технологій) для загальноосвітніх шкіл, закладів професійної (професійно-технічної) освіти та передвищої і вищої дизайн-освіти.
За результатами своїх досліджень, автор наводить перелік необхідних простих функціональних підсистем в склад-ній системі неперервної дизайн-освіти України, на основі яких вона зможе гармонійно функціонувати: дизайн-техно-логічна – для закладів початкової, допрофільної, профільної, професійної (професійно-технічної) і передвищої освіти; дизайн-мистецька для закладів початкової, допрофільної, профільної, професійної (професійно-технічної) і передвищої освіти; культуро-мистецька з етнодизайну – для закладів вищої культурологічної, мистецької, педагогічної освіти; виробничо-технологічної з ергодизайну – для закладів вищої технологічної, технічної, економічної освіти.
The article considers the role of design and design education in the social and economic development of the country and the need to create a continuous design education in Ukraine. The author points to the different understanding of the concept of "design" by the scientists from Ukraine and from developed countries of the world. He presents the material on the features of the design education system in some economically developed countries. The article focuses on the problems of German design education, which are somewhat similar to Ukrainian design education. It (the article) highlights the normative documents of the Ukrainian state on the formation and development of the national design system. The research notes the positive role of the New Ukrainian School in the formation of national continuous design education. The author thinks about the need to study the disciplines of social, humanitarian, natural science and mathematical cycles in close relationship with the design training. The article emphasizes that Ukraine has developed and implemented programmed, educational and methodological tools for design and technologies (design and technologies) in general, professional (professional-technical) pre-higher and higher design educational establishments. According to the results of his research, the author determines the list of necessary simple functional subsystems in a complex system of Ukrainian continuous design education. Based on said subsystems the following types will be able to exist and to function harmoniously: Design-technological is a type for the elementary, secondary, profile, professional (professional technical) and pre-higher educational establishments; design-art, a type for the primary, secondary, profile, professional (professional technical) and pre-higher educational establishments; Cultural-artistic with ethnic design is a type for higher cultural, artistic and pedagogical educational establishments; production-technological on ergonomic design, a type for higher technological, technical and economic educational establishments.