У статті викладено досвід роботи закладу загальної середньої освіти з підвищення професійного рівня педагогічних працівників у сфері інклюзивної освіти. Визначено, що питання посилення безперервного професійного розвитку педагога, підготовки його до вирішення нових професійних завдань набувають актуальності в умовах сьогодення. Складовими підвищення професійного рівня педагогічних працівників зазначено післядипломну освіту, курси підвищення кваліфікації, самоосвіту та ін., що стимулюють безперервний професійний розвиток, передбачені законодавством і запропоновані суб’єктом освітньої діяльності або самостійно визначені особою.
Аналіз вітчизняного досвіду впровадження інклюзивної освіти у закладі загальної середньої освіти засвідчив низку проблем, що обґрунтовує нагальну потребу підвищення професійного рівня педагогічних працівників у сфері інклюзивної освіти.
Метою роботи є висвітлення досвіду та перспективи організації діяльності у напрямі підвищення професійного рівня педагогічних працівників КУ Сумський навчально-виховний комплекс № 16 імені Олексія Братушки «Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» СМР у сфері інклюзивної освіти.
На рівні держави у нормативних документах висвітлено процедуру, види, форми, обсяг (тривалість), періодичність, умови, включаючи механізм оплати підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Визначено, що ефективність процесу підвищення професійного рівня педагогічних працівників у закладі освіти обумовлено діяльністю його керівника, який сприяє організації систематичної і цілеспрямованої роботи у межах виконання колективної теми. У роботі окреслено форми підвищення професійного рівня педагогічних працівників закладу у сфері інклюзивної освіти через їхню участь у дослідницькій діяльності, методичних та науково-практичних заходах: лекціях, семінарах, дискусіях, педагогічних конкурсах, практичних заняттях, майстер-класах, тренінгах, роботи в методичних об'єднаннях, творчих групах та перспективу цієї діяльності через визначення мети, принципів, кроків підвищення професійного рівня, форм роботи. Розкрито значення самоосвітньої діяльності, як важливої форми підвищення професійної компетентності педагога, її завдання, види, результатом якої є інноваційний продукт у формі доповіді, методичної розробки, авторської програми, дидактичного посібника, проекту, статті до наукового видання, методичного кейсу та ін. Такий підхід до підвищення професійного рівня педагогічних працівників сприяє формуванню у них уявлень щодо принципів роботи з дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням типологічних особливостей і можливостей та подальшому поширенню передового досвіду роботи як на обласному, так і на всеукраїнському рівнях. Переконані, що окреслений у роботі досвід та перспективи підвищення професійного рівня педагогічних працівників навчально-виховного комплексу дозволить поєднати науку і практику та вийти на новий рівень підготовки фахівця, здатного до змін у сучасних реаліях системи освіти, спроможного здійснити гідний внесок у збагачення української педагогічної науки і практики.
The article describes the experience of the general secondary education institution in improving the professional level of teaching staff in the field of inclusive education. It was determined that the issues of strengthening the continuous professional development of the teacher, preparing him to solve new professional tasks are gaining relevance in today's conditions. Post-graduate education, professional development courses, self-education, etc., which stimulate continuous professional development, provided by legislation and offered by the subject of educational activity or independently determined by the person, are indicated as components of the professional level improvement of pedagogical workers. The analysis of the domestic experience of the implementation of inclusive education in the institution of general secondary education has shown a number of problems, which substantiates the urgent need to raise the professional level of pedagogical workers in the field of inclusive education. The purpose of the work is to highlight the experience and perspectives of the organization of activities in the direction of increasing the professional level of pedagogical workers of the Oleksiy Bratushka Sumy educational and educational complex № 16 «Sumy comprehensive school of grades I-III – preschool educational institution» of the SСС in the field of inclusive education.
At the state level, regulatory documents describe the procedure, types, forms, scope (duration), periodicity, conditions, including the mechanism of payment for professional development of pedagogical workers. It was determined that the effectiveness of the process of raising the professional level of pedagogical workers in an educational institution is determined by the activity of its head, who promotes the organization of systematic and purposeful work within the scope of the collective theme.
The work outlines the forms of raising the professional level of the institution's pedagogical staff in the field of inclusive education through their participation in research activities, methodological and scientific-practical activities: lectures, seminars, discussions, pedagogical competitions, practical classes, master classes, trainings, work in methodological unions, creative groups and the perspective of this activity through the definition of the goal, principles, steps of raising the professional level, forms of work. The importance of self-education activity as an important form of increasing the professional competence of a teacher, its tasks, types, the results of which is an innovative product in the form of a report, methodical development, author's program, didactic manual, project, article for a scientific publication, methodological case, etc., is revealed.
This approach to raising the professional level of pedagogical workers contributes to the formation of their ideas about the principles of working with children with special educational needs, taking into account typological features and opportunities, and the further dissemination of best work experience both at the regional and all-Ukrainian levels.
We are convinced that the experience outlined in the work and the prospects for raising the professional level of pedagogical workers of the educational complex will allow us to combine science and practice and reach a new level of training a specialist capable of changes in the modern realities of the education system, capable of making a worthy contribution to the enrichment of Ukrainian pedagogical science and practice.