The article is devoted to the emergence of such a phenomenon as «internally displaced persons». A comparison of the concepts of «refugees» and «internally displaced persons» was made. International, domestic legislative and normative acts on the issue of granting the status of an internally displaced person and the availability of state support were analyzed, namely: UN Guidelines on Internal Displacement within the Country (1998), Laws of Ukraine «On Refugees and Persons in Need of Additional or Temporary Protection» (2016), «On ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons» (2022); Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On Registration of Internally Displaced Persons» (2014), «On Amendments to the Procedure for Registration and Issuance of a Certificate of Registration of an Internally Displaced Person» (2022), «Some Issues of Providing State Social Assistance and Benefits for the Period of Military Consignment state» (2022), «Some residence issues pay assistance to internally displaced persons» (2022), etc. The main problems faced by internally displaced persons and those who are unable to solve the problem on their own and need the help of the state have been identified. Such problems include the following: provision of housing, work, and necessary durable goods; obtaining administrative services for restoring lost or obtaining some documents; legal aid; registration of social benefits, etc. Step-by-step actions for receiving assistance are disclosed: what documents are required to register and receive a certificate of the status of an internally displaced person; how to apply for assistance and how to receive cash payments. The priority tasks that must be solved to ensure the livelihood of internally displaced persons are described. The key directions of assistance are highlighted, which include the preparation of documents for the payment of financial assistance, social protection, housing, vital materials, etc.
Стаття присвячена виникненню такого явища як «внутрішньо переміщені особи». Здійснено порівняння понять «біженці» та «внутрішньо переміщені особи». Проаналізовано міжнародні, вітчизняні законодавчі та нормативні акти з питань отримання статусу внутрішньо переміщеної особи та доступності державної підтримки, а саме: Керівні принципи ООН з питань внутрішнього переміщення всередині країни (1998), Закони України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту» (2016), «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (2022); Постанови Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (2014), «Про внесення змін до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи» (2022), «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» (2022), «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» (2022) тощо. Визначено основні проблеми, з якими стикаються внутрішньо переміщені особи, та які не в змозі вирішити самостійно і потребують допомоги держави. До таких проблем можна віднести наступні: забезпечення житлом, роботою, необхідними речами тривалого користування; одержання адміністративних послуг з відновлення втрачених чи одержання необхідних документів; правова допомога; оформлення соціальних виплат тощо. Розкрито поетапні дії для отримання допомоги: які потрібні документи для того, щоб стати на облік та отримати довідку про статус внутрішньо-переміщеної особи; як подати заяву на отримання допомоги та яким чином отримати грошові виплати. Охарактеризовано першочергові завдання, що мають бути розв’язані для забезпечення життєдіяльності внутрішньо переміщених осіб. Виокремлено ключові напрями надання допомоги, до яких відносять оформлення документів на виплату грошової допомоги, соціальний захист, житло, життєво-необхідні матеріали тощо.