Одним із пріоритетних завдань сучасного закладу дошкільної освіти є збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини. Розвиток і здоров’я дітей дошкільного віку залежить від оптимального рівня рухової активності. Рухова активність є невід’ємною складовою здорового способу життя. Основою фізичного виховання в сучасному закладі дошкільної освіти залишається руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми, що раціонально поєднуються і послідовно використовуються залежно від вікових та індивідуальних особливостей дітей. Правильно організований освітній процес у ЗДО та ефективне використання вихователями різних форм та засобів фізичного виховання сприяє гармонійному фізичному розвитку дітей дошкільного віку та активізації їхньої рухової активності. У статті розглядаються шляхи оптимізації рухової активності дітей дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти. Охарактеризовано фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультхвилинки, фізкультпаузи) та форми роботи (дні здоров’я, фізкультурні свята, фізкультурні розваги, піші переходи), які сприяють оптимізації рухової активності дітей дошкільного віку та підвищенню рівня їхнього фізичного розвитку. Визначено, що неодмінною умовою активізація рухової активності вихованців в умовах закладу дошкільної освіти є вміле керівництво самостійною руховою діяльністю дітей. Для реалізації даного завдання вихователями ЗДО створюються відповідні умови (правильно підібрані та розміщенні обладнання та іграшки, новизна ігрового матеріалу, достатня площа для ігор, обладнання фізкультурного куточку). В статті описані основні умови підвищення рухової активності дітей дошкільного віку в іграх.
One of the priority tasks of a modern preschool education institution is to preserve and strengthen the child's physical, mental and spiritual health. The development and health of preschool children depends on the optimal level of motor activity. Physical activity is an integral part of a healthy lifestyle. The basis of physical education in a modern preschool education institution remains the motor mode as a set of various means and organizational forms of working with children, which are rationally combined and consistently used depending on the age and individual characteristics of the children. A properly organized educational process in preschool and the effective use by educators of various forms and means of physical education contributes to the harmonious physical development of preschool children and the activation of their motor activity. The article considers ways to optimize the motor activity of preschool children in the conditions of a preschool education institution. Physical culture and health activities (morning gymnastics, gymnastics after daytime sleep, physical culture minutes, physical culture breaks) and forms of work (health days, physical culture holidays, physical culture entertainment, walking transitions) that contribute to optimizing the motor activity of preschool children and increasing their level of physical activity are characterized. development It was determined that a necessary condition for the activation of motor activity of pupils in the conditions of a preschool education institution is the skillful management of independent motor activity of children. For the implementation of this task, the teachers of the special education center create appropriate conditions (correctly selected and placed equipment and toys, novelty of the game material, sufficient area for games, equipment of the physical education corner). The article describes the main conditions for increasing motor activity of preschool children in games.