Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Використання основних груп методів навчання в процесі навчання шкільного курсу історії

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Загребельна, Ніна Іванівна
dc.contributor.author Осмоловська, Ірина
dc.date.accessioned 2022-11-09T12:43:45Z
dc.date.available 2022-11-09T12:43:45Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Загребельна, Н. Використання основних груп методів навчання в процесі навчання шкільного курсу історії / Н. Загребельна, І. Осмоловська // Проблеми дидактики історії : збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. - Кам'янець-Подільський, 2020. - Вип. 11. - С. 49-55. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38231
dc.description.abstract В статті аналізуються методичні проблеми використання основних груп методів навчання в процесі навчання шкільного курсу історії. Розкрито зміст поняття процесу навчання історії в школі та проаналізовано основні теоретико-методичні аспекти формування знань учасників освітнього процесу. Авторамии досліджено такі групи методів, як: пасивні, активні (частково-пошуковий, дослідницький , усний та наочний) та інтерактивний методи (груповий та колективний) навчання історії. Також розглянуто такі прийоми і технології навчання історії, як розповідь, сюжетна і образна розповідь, картинний та аналітичний опис, стисла та розгорнута характеристика, пояснення міркування, шкільна лекція, бесіда, робота в парах, робота в малих групах, діалог, спільний проект, обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, мозковий штурм, займи позицію, діскусія uk
dc.description.abstract The article analyzes the methodological problems of using the main groups of teaching methods in the teaching process of school history course. The content of the concept of the process of teaching history at school was revealed and the main theoretical and methodological aspects of the formation of knowledge of participants in the educational process were analyzed. The process of teaching history at school is a complex, multifaceted, ambiguous pedagogical phenomenon. The methodology considers the educational and cognitive activities of applicants for educational services, based on the content and objectives of education, which, in turn, determine the content of historical education. According to the goals and content, the optimal technology of teaching and learning is chosenThe article investigated such groups of methods as: passive, active (partial-search, research, oral and visual) and interactive methods (group and collective) of history teaching. Passive methods defi ne a participant in the educational process as an «object». That is, students only learn and reproduce educational material. Active teaching methods defi ne students as «subjects». Such methods include partial search or heuristic and research. Interactive teaching methods involve the full interaction of all participants in the educational process Techniques and technologies of teaching history were also studied, such as: storytelling, plot and fi gurative storytelling, pictorial and analytical description, brief and detailed description, explanation, reasoning, school lecture, conversation, «work in pairs», «work in small groups», «Dialogue», «joint project», «discussion of the problem in a common circle», «microphone», «brainstorming», «take a position», «discussion». Thanks to all the above methods, it is important to develop in the participants of the educational process certain skills of scientifi c perception of history, its essence and impact. Applicants should be able to form their own views based on a comparison of different factors and points of view. That is, to develop skills of creative processing of the received information, to learn to think critically and to be «constructively skeptical». uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка uk
dc.subject історія uk
dc.subject процес навчання історії uk
dc.subject пасивний метод uk
dc.subject активний метод uk
dc.subject інтерактивний метод uk
dc.subject шкільний курс історії uk
dc.subject history uk
dc.subject the process of teaching history at school uk
dc.subject passive method uk
dc.subject active method uk
dc.subject interactive method uk
dc.title Використання основних груп методів навчання в процесі навчання шкільного курсу історії uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics