В статті аналізуються методичні проблеми використання основних груп методів навчання в процесі навчання шкільного курсу історії. Розкрито зміст поняття процесу навчання історії в школі та проаналізовано основні теоретико-методичні аспекти формування знань учасників освітнього процесу. Авторамии досліджено такі групи методів, як: пасивні, активні (частково-пошуковий, дослідницький , усний та наочний) та інтерактивний методи (груповий та колективний) навчання історії. Також розглянуто такі прийоми і технології навчання історії, як розповідь, сюжетна і образна розповідь, картинний та аналітичний опис, стисла та розгорнута характеристика, пояснення міркування, шкільна лекція, бесіда, робота в парах, робота в малих групах, діалог, спільний проект, обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, мозковий штурм, займи позицію, діскусія
The article analyzes the methodological problems of using the main
groups of teaching methods in the teaching process of school history
course. The content of the concept of the process of teaching history
at school was revealed and the main theoretical and methodological
aspects of the formation of knowledge of participants in the educational process were analyzed. The process of teaching history at school
is a complex, multifaceted, ambiguous pedagogical phenomenon. The
methodology considers the educational and cognitive activities of applicants for educational services, based on the content and objectives of
education, which, in turn, determine the content of historical education.
According to the goals and content, the optimal technology of teaching and learning is chosenThe article investigated such groups of methods as: passive, active (partial-search, research, oral and visual) and
interactive methods (group and collective) of history teaching. Passive
methods defi ne a participant in the educational process as an «object».
That is, students only learn and reproduce educational material. Active
teaching methods defi ne students as «subjects». Such methods include
partial search or heuristic and research. Interactive teaching methods
involve the full interaction of all participants in the educational process Techniques and technologies of teaching history were also studied,
such as: storytelling, plot and fi gurative storytelling, pictorial and analytical description, brief and detailed description, explanation, reasoning, school lecture, conversation, «work in pairs», «work in small groups»,
«Dialogue», «joint project», «discussion of the problem in a common circle»,
«microphone», «brainstorming», «take a position», «discussion». Thanks to
all the above methods, it is important to develop in the participants of
the educational process certain skills of scientifi c perception of history,
its essence and impact. Applicants should be able to form their own
views based on a comparison of different factors and points of view.
That is, to develop skills of creative processing of the received information, to learn to think critically and to be «constructively skeptical».