В науковій статті викладений опис методики розвитку швидкісно-силових здібностей учнів 10 – 11 класів засобами дзюдо. Встановлено, що швидкісно-силова підготовленість, яка була досягнута учнями, має позитивне перенесення на різні види їх життєдіяльності. Авторська методика була розроблена на основі теорії навчання руховим діям, теорії адаптації, теорії розвитку фізичних якостей та здібностей, планування та контролю за фізичним навантаженням, а також на основі загальної теорії підготовки дзюдоїстів. За результатами аналізу науково-методичної літератури можна стверджувати, що проблема розвитку швидкісно-силових здібностей учнів 10 – 11 класів закладів загальної середньої освіти залишається актуальною та потребує модернізованої методики застосування фізичних вправ з використанням засобів дзюдо в навчально-тренувальному процесі учнів на уроках фізичної культури. Метою дослідження є розкриття змісту й структури методики розвитку швидкісно-силових здібностей засобами дзюдо в навчально-тренувальному процесі учнів 10 – 11 класів.
В дослідженні були використані наступні методи дослідження: вивчення та узагальнення даних науково-методичної літератури, спостереження, бесіди. Так, на думку сучасних науковців, швидкісні здібності більшою мірою є вродженими і найменше зазнають змін в навчально-тренувальному процесі. Встановлено, що підвищити швидкісні здібності можна як за допомогою використання спеціальних методів і засобів, спрямованих на розвиток даних здібностей, так і непрямим шляхом, розвиваючи силові якості, швидкісно-силові здібності, поліпшуючи техніку виконання рухових дій тощо. Методика розвитку швидкісно-силових здібностей – це насамперед виконання добре освоєного завдання на граничній швидкості, яка дозволяє учню зосередити всі зусилля на швидкості, а не на способі виконання вправи. Виконання фізичних вправ або прийомів дзюдо на швидкість необхідно припинити за наявності перших ознак стомлення.
The scientific article describes the methodology for developing the speed-strength abilities of students in grades 10 – 11 by means of judo. It has been established that the speed-strength readiness achieved by students has a positive transfer to various types of their life activity. The author's technique was developed on the basis of the theory of training in motor actions, the theory of adaptation, the theory of development of physical qualities and abilities, planning and control of physical activity, as well as on the basis of the general theory of training judokas. Based on the results of the analysis of scientific and methodological literature, it can be argued that the problem of developing the speed-strength abilities of students in grades 10 – 11 of general secondary education institutions remains relevant and requires a modernized methodology for the use of physical exercises using judo means in the educational and training process of students at physical education lessons. The purpose of the study is to reveal the content and structure of the methodology for developing speed-strength abilities by means of judo in the educational and training process of students in grades 10 – 11. The following research methods were used in the study: the study and synthesis of data from scientific and methodological literature, observation, and conversations. So, according to modern scientists, speed abilities are mostly innate and least of all undergo changes in the training process. It has been established that it is possible to increase speed abilities both through the use of special methods and means aimed at developing these abilities, and indirectly, by developing strength qualities, speed-strength abilities, improving the technique of performing motor actions. The method of developing speed-strength abilities is, first of all, the performance of a well-mastered task at maximum speed, which allows the student to focus all his efforts on speed, and not on the method of performing the exercise. Performance of physical exercises or judo techniques for speed should be stopped at the first signs of fatigue.