Соціальний прогрес українського суспільства безпосередньо залежить від здоров’я населення, а перспективи його розвитку – від здоров’я підростаючого покоління, особливо дітей шкільного віку. Оскільки шкільний вік є найбільш сприятливим для формування навичок здорового способу життя, свідомого ставлення до свого здоров’я, бажання зберігати та підвищити його рівень продовж подальшого життя. Нажаль, останнім часом рівень фізичного здоров’я дітей та підлітків неухильно погіршується. Питаннями підвищення фізичного розвитку та корекції фізичного здоров’я дітей різного віку за рахунок впровадження в процес фізичного виховання інноваційних засобів, методів та форм фізичного виховання. Сучасні умови життя висувають високі вимоги до фізичного здоров’я та захисних можливостей організму людини. В статті описано показники фізичного здоров’я школярів середнього шкільного віку.
The social progress of Ukrainian society directly depends on the health of the population, and the prospects for its development depend on the health of the younger generation, especially school-age children. Since school age is the most favorable for the formation of healthy lifestyle skills, a conscious attitude to one's health, the desire to maintain and improve its level throughout later life. Unfortunately, the level of physical health of children and adolescents has been steadily deteriorating recently. Issues of increasing physical development and correcting the physical health of children of different ages due to the introduction of innovative means, methods and forms of physical education into the process of physical education. Modern living conditions place high demands on physical health and protective capabilities of the human body. The article describes indicators of physical health of middle school childrens. The analysis of the data of the primary study of students of the main groups revealed an average level of physical health among childrens of 6th grades and lower than average among childrens of 7‒8th grades. In terms of age, it was established that mostly the scores of 8th graders are significantly higher than the results of 6th and 7th graders (р˂0.05‒0.001). An exception is the indicators of the level of development of strength, speed and speed endurance of the muscles of the back and abdominal press, according to which the results of the 8th grade students are significantly lower than the data of the 6th and 7th grade students (р˂0.001). In terms of gender, it was found that the boys' performance is better than the girls', but it is mostly not reliable (p>0.05). An exception is the weight and height indicators of 8th graders; the results of the 6th and 8th grade childrens examination; Heart rate during the first 15 s of the recovery period after exercise (P₂) of childrens in grades 7-8; Heart rate during the last 15 s of the first minute of recovery (P₃) of 7th graders and lifting of the torso to the seat of 6th graders, between which differences by gender are reliable (р˂0.05‒0.001).