У статті розглянуто проблему розвитку релігійної освіти та охарактеризовано різні види релігійної освіти, приділено увагу релігійній освіті в державних школах України та Австралії. У результаті проведеного дослідження оцінено сучасну ситуацію та вказано на актуальність запозичення та необхідність переосмислення закордонного досвіду, зокрема австралійської релігійної освіти з метою використання у процесі реформування української освіти в умовах демократизації суспільства, проведено аналіз наукових праць вітчизняних та закордонних учених за темою дослідження, встановлено, що рівень релігійної освіти в Австралії є одним із найкращих зразків запозичення досвіду для інших держав, виявлено спільні ознаки та відмінності процесу розвитку релігійної освіти та описано історичні чинники, які впливали на особливості взаємостосунків держави та релігійних організацій у контексті релігійного навчання і формували особливості розуміння суті розділення церкви та держави в освітній сфері, визначено політичні, соціокультурні фактори, які впливали на взаємодію держави та церкви в контексті освіти, охарактеризовано зміни, які відбулися у взаємостосунках і співпраці держави та церкви, констатовано, що рівень релігійної освіти в Австралії має підтримку від держави та заохочується на рівні кожного штату, виконано порівняльний аналіз історії розвитку релігійної освіти України та Австралійського союзу, в контексті якого відзначено вплив релігійних закладів освіти на становлення освітніх систем обох держав, виявлено в процесі суспільного розвитку обох держав зацікавленість громадян у аксіологічному вихованні учнів державних шкіл, відзначено зміни у ставленні до релігійної освіти, проаналізовано нормативну базу системи австралійської освіти, що дозволяє релігійним організаціям надавати релігійне навчання у державних школах, описано сучасну ситуацію в українській освіти, яка пов’язана із запровадженням предметів релігійно-духовного спрямування, охарактеризовано громадську реакцію та подано висновки науковців щодо процесу розвитку релігійної освіти в Україні, відзначено відсутність одностайності щодо розуміння проблеми релігійної освіти в Україні, визначено причини, які формують відповідне ставлення суспільства до релігійної освіти в державних школах України.
In the article the problem of development of religious education is considered and different kinds of religious education are characterized, where the focus is on religious education in state schools of Ukraine and Australia. The study resulted in the estimation of current situation and the relevance of borrowing the foreign experience and necessity of redefining it is indicated, in particular the Australian religious education with the aim of usage it in the process of reforming the Ukrainian education under the conditions of democratization of society, analysis of scientific studies of national and foreign scientists according to the topic of investigation is made, it is stated, that level of religious education in Australia is one of the best models for borrowing the experience from for other countries, common features and distinctions of process of development of religious education and historical factors which influenced the peculiarities the relationships between the state and religious organizations in the context of religious learning were discovered and formed the specificities of understanding the core of division between church and state in educational sphere; political, social and cultural factors, which influenced the interaction between church and state in the context of education are defined; changes, which happened in relationships and cooperation between church and state are characterized, it is stated, that the level of religious education in Australia has support from the state and is stimulated at the level of every Australian state, comparative analysis is made on the history of development of religious education of Ukraine and Commonwealth of Australia, in the context of which the influence of religious schools and becoming of educational systems of both countries arehighlighted, in the process of social development of both countries the interest the citizens in axiological upbringing of students of state schools is discovered, the changes in attitude towards religious education are noted, normative basis of system of Australian education is analyzed, which permits the religious organizations to grant the religious education in state schools; current situation of Ukrainian education, which is connected with the launch of the subjects of religious and spiritual direction is described; social reaction is characterized and conclusions of scientists regarding the process of development of religious education in Ukraine are characterized; the absence of unanimity concerning the understanding of the problem of religious education in Ukraine is noted; reasons which formulate the according attitude of society towards religious education in state schools of Ukraine are defined.