У статті на основі вивчення, аналізу та узагальнення науково-педагогічної та філософської літератури з’ясовано та теоретично обґрунтовано методологічні підходи, що становлять загальнонаукову основу дослідження тьюторської технології. Автором охарактеризовані такі поняття дослідження, як: «системний підхід», «синергетичний підхід», «принципи системного підходу», «принципи синергетичного підходу». У статті наведено твердження дослідників про те, що системний підхід сприяє формуванню відповідного адекватного формулювання суті досліджуваних проблем у конкретних науках і вибору ефективних шляхів їх вирішення. У статті зазначено, що з позицій системного підходу можна розглядати будь-яку сферу, зокрема тьюторську систему, адже методологічна специфіка системного підходу полягає у тому, щоб адекватно виявити механізми утворення складного об’єкта з певних складових та їх взаємодію. Автор стверджує що системний підхід дозволяє сприймати та аналізувати тьюторинг як цілісну систему, розуміти роль і місце кожного з елементів системи тьюторингу у загальній структурі цілого і у взаємодії з іншими, усвідомлювати взаємозалежність і підпорядкованість між елементами тьюторського процесу, встановлювати та аналізувати причинно-наслідкові зв’язки, системно моделювати тьюторський процес у єдності усіх компонентів.
Аналізуючи поняття синергетичного підходу в контексті тьюторингу, автор статті зосереджує увагу на твердженні науковців, що синергетика за своєю сутністю є розвитком ідей системного підходу для відкритих неврівноважених систем, вона узагальнює всі найважливіші для дослідження процесів самоорганізації теоретичні і методологічні результати системних досліджень. У статті зазначено, що синергетичні категорії концентрують увагу на перехідних моментах, на невизначеності, поліваріантності шляхів розвитку, ймовірнісності існуючих прогнозів, оборотності процесів. Це дозволяє врахувати прямі та непрямі впливи на тьюторський процес й надає можливість визначати вплив перебігу цього процесу на подальший розвиток тьюторингу в України. Також у статті сформульовані основні принципи системного та синергетичного підходів у контексті дослідження тьюторингу.
The article, based on the studying, analysis and generalization of scientific, pedagogical and philosophical literature, clarifies and theoretically substantiates the methodological approaches that form the general scientific basis for the study of tutoring methods. The author describes such research concepts as: "systemic approach", "synergetic approach", "principles of systemic approach", "principles of synergetic approach". The article presents the assertions of researchers that a systemic approach contributes to the formation of an adequate formulation of the essence of the studied problems in specific sciences and the choice of effective ways to solve them. The article states that from the standpoint of a systemic approach, you can consider any area, including the tutoring system, because the methodological specificity of the systemic approach is to adequately identify the mechanisms of formation of a complex object from certain components and their interaction. The author argues that the systemic approach allows to perceive and analyse tutoring as a holistic system, understand the role and place of each element of the tutoring system in the overall structure of the whole and in interaction with others, understand the interdependence and subordination between elements of the tutoring process, define and analyse causal links and systematically model the tutoring process in the unity of all components.Analysing the concept of synergetic approach in the context of tutoring, the author focuses on the statement of scientists that synergy is essentially the development of ideas of a systemic approach for open unbalanced systems, it summarizes all the most important theoretical and methodological results of systemic research. The article states that synergetic categories focus on transitional moments, on uncertainty, multivariance of development paths, probability of existing forecasts, reversibility of pro-cesses. This allows to consider the direct and indirect effects on the tutoring process and provides an opportunity to determine the impact of this process on the further development of tutoring in Ukraine. The article also formulates the basic principles of systemic and synergetic approaches in the context of tutoring research.