Відповідно до результатів аналізу науково-методичної, спеціальної та довідкової літератури (результатів моніторингу спеціалізованих Інтернет-джерел) членами науково-дослідної групи встановлено, що питанням проєктної діяльності, педагогічного моделювання, використання ментальних карт (схем) тощо у напрямі формування тактичного мислення тренерів, які спеціалізуються в спортивних видах боротьби (на різних етапах багаторічної підготовки одноборців) – присвячено недостатню кількість наукових праць, що потребує подальших наукових розвідок та підкреслює актуальність і практичну складову обраного напряму дослідження.
Головною метою роботи є – визначення сутності та структури формування готовності тренерів, які спеціалізуються в спортивному та бойовому розділі боротьби самбо (інших олімпійських та неолімпійських видах одноборств) до професійної діяльності із використанням раціонального тактичного мислення. В процесі дослідно-аналітичної роботи були використані наступні методи: аксіоматичні, ідеалізації, історичні і логічні, сходження від конкретного, формалізації, тощо.
В результаті теоретичного дослідження членами науково-дослідної групи визначено сутність формування готовності тренерів, які спеціалізуються в спортивному та бойовому розділі боротьби самбо (інших олімпійських та неолімпійських видах одноборств) до професійної діяльності із використанням раціонального тактичного мислення – особистісне утворення, яке формується шляхом акцентованого педагогічного впливу на формування у тренерів готовності до підняття престижу українського спорту на міжнародній арені (а у разі крайньої необхідності – готовності до особистого захисту України та адаптації навчально-тренувального процесу спортсменів до вимог реалій сьогодення з метою формування надійного резерву захисників і захисниць України), а також забезпечення успішної змагальної діяльності одноборців із використанням раціональних тактичних схем (інших складових тактичного мислення, що забезпечує перевагу над супротивником із мінімальною витратою сил, тощо) та забезпечує узгодження ними знань про зміст та структуру професійної діяльності, а також вимог цієї діяльності до: рівнів теоретичних знань, практичних навичок, стану психофізичної готовності, технічної та тактичної підготовленості підлеглих спортсменів, а також сформованих ключових компетентностей професійної діяльності зі сформованими та усвідомленими ними в процесі розвитку можливостями та потребами. Крім цього, враховуючи результати отримані наприкінці 2 етапу теоретичного дослідження нами визначено структуру зазначеної вище готовності за: ціннісно-мотиваційним, когнітивним, практичним та оцінним компонентами.
According to the results of the analysis of scientific-methodical, special and reference literature (results of monitoring of specialized Internet sources) members of the research group found that the issues of project activities, pedagogical modeling, use of mental schemes, etc. in the direction of formation of tactical thinking of coaches, who specialize in wrestling (at different stages of long-term training of wrestlers) – insufficient number of scientific works is devoted, which requires further scientific research and emphasizes the relevance and practical component of the chosen direction of research.
The main purpose of the work is to determine the nature and structure of the formation of the readiness of coaches who specialize in sports and combat Sambo wrestling (other Olympic and non-Olympic martial arts) to professional activity with the use of rational tactical thinking. In the process of research and analytical work, the following methods were used: axiomatic, idealization, historical and logical, convergence from the specific, formalization, and so on. As a result of theoretical research, the members of the research group determined the essence of the formation of the readiness of coaches who specialize in the sports and combat section of Sambo wrestling (other Olympic and non-Olympic martial arts) to professional activity with the use of rational tactical thinking – personal education, which is formed by accentuated pedagogical influence on the formation of coaches’ readiness to raise the prestige of Ukrainian sports in the international arena (and in case of extreme necessity – readiness for personal defense of Ukraine and adaptation of the educational and training process of athletes to the requirements of today’s realities in order to form a reliable reserve of defenders of Ukraine), as well as ensuring the successful competitive activities of athletes who specialize in martial arts using rational tactical schemes (other components of tactical thinking, which provides an advantage over the enemy with minimal effort, etc.) and ensures their coordination of knowledge about the content and structure of professional activity, as well as the requirements of this activity to: levels of theoretical knowledge, practical skills; state of psychophysical readiness, technical and tactical training of subordinate athletes, as well as the formed key competencies of professional activity with the opportunities and needs formed and realized by them in the process of development. In addition, considering the results obtained at the end of the 2nd stage of the theoretical study, we determined the structure of the above readiness for: value-motivational, cognitive, practical and evaluative components.