У статті розглянуто підходи та досвід науковців щодо розробки критеріїв і рівнів розвитку професійної компетентності фахівців різних сфер діяльності. На основі аналізу та синтезу наукових матеріалів, а також власного емпіричного досвіду автора подано судження щодо показників критеріїв і рівнів розвитку професійної компетентності молодших інспекторів прикордонної служби. Критеріями розвитку професійної компетентності зазначеної категорії у дослідженні є: мотиваційний; когнітивний; діяльнісний; професійно-особистісний. Показниками мотива-ційного критерію визначено: розуміння значущості професійної діяльності; сформованість ціннісного ставлення до діяльності; інтерес до розвитку професійної компетентності, прагнення до професійного саморозвитку; професійна спрямованість. Показниками когнітивного критерію є: наявність загальноосвітніх знань; глибина професійних знань прикордонної діяльності; повнота знань військової компоненти; інформаційна грамотність за професійним призначенням. До показників діяльнісного критерію віднесено: навички використання озброєння, техніки і службових тварин; уміння виявляти і затримувати правопорушників; уміння отримувати інформацію в інтересах охорони державного кордону; володіння державною та іноземною мовами. Показниками професійно-особистісного критерію є: індивідуальна витривалість та працездатність прикордонника; пильність та спостережливість; здатність до комунікації та професійної взаємодії; критичність мислення та здатність до лідерства. Ці показники у дослідженні автор описує за чотирма рівнями. Реконструктивний рівень характеризується абстрактним розумінням мети професійної діяльності, її завдань, фрагментарністю професійно-важливих знань. Репродуктивний рівень ‒ загальним розумінням мети професійної діяльності, її завдань, посередністю професійно-важливих знань. Продуктивний рівень характеризується ґрунтовним розумінням мети професійної діяльності, її завдань, міцністю професійно-важливих знань. Ознаками творчого рівня є цілковите та повне розуміння мети професійної діяльності, її завдань, глибокі професійно-важливі знання.
The article considers the approaches and experience of scientists in developing criteria and levels of professional competence of specialists in various fields. Based on the analysis and synthesis of scientific materials as well as the author’s own empirical experience, the indicators of criteria and levels of professional competence of junior inspectors of the border guard service have been grounded. The criteria for the development of professional competence of this category are: motivational; cognitive; activity-based; professional-personal. Indicators of the motivational criterion are: understanding the significance of professional activity; formation of a value attitude to activity; interest in the development of professional competence, the desire for professional self-development; professional orientation. Indicators of the cognitive criterion include: the general educational knowledge; depth of professional knowledge of border guard activity; completeness of knowledge of the military component; information literacy for professional purposes. The indicators of the activity criterion include: skills in the use of weapons, equipment and service animals; ability to detect and detain offenders; ability to obtain information in the interests of state border protection; knowledge of state and foreign languages. Indicators of professional and personal criteria are: individual endurance and efficiency of the border guard; vigilance and observation; ability to communicate and professional interaction; critical thinking and the ability to lead. The author describes these indicators on four levels. The reconstructive level is characterized by an abstract understanding of the purpose of professional activity, its tasks, fragmentation of professionally important knowledge. Reproductive level ‒ a general understanding of the purpose of professional activity, its tasks, mediocrity of professionally important knowledge. The productive level is characterized by a thorough understanding of the purpose of professional activity, its tasks, the strength of professionally important knowledge. Signs of creative level are complete understanding of the purpose of professional activity, its tasks, deep professionally important knowledge.