The authors of this article consider Aikido in the context of its positive impact in the process of overcoming stress, normalization of the mental state, self-control, etc. Not limited to the perception of aikido as one of the types of martial arts or the discipline of Budo, we define its place as a separate recreational direction, i.e. aikidotherapy. The relevance and importance of which is especially increasing now, in the conditions of the global crisis and military actions on the territory of Ukraine, against the background of constant high emotional tension.It was determined that a similar approach in the world practice of both psychological science and some European and American aikido schools is not new, but it is used mostly for the purpose of physiological and psycho-emotional rehabilitation and socialization when working with children and adolescents with developmental disabilities. Most of the existing techniques are related to overcoming states of anxiety and isolation. As for the approach proposed in the described experiment, it arose in the conditions of the functioning of a mixed aikido group in the realities of military actions in the zone of occupation. When, regardless of the presence of a direct threat to life in the occupied city due to the lack of foodstuffs and medicines and constant moral pressure from the occupation authorities, emotional exhaustion was observed, which was expressed in a general state of constant fatigue, reluctance to do anything,
refusal of food and physical activity. The presented article discloses and characterizes the state of physical culture and sports activities of aikido athletes, the effectiveness and relevance of which is not only in the formation of motor skills of self-defense and in the development of reaction, coordination and possession of weapons, as well as skillful work and effective interaction with a partner. One of the most important aspects of the aikido practice is the recreational component, which involves not only the restoration of the body
and the study of certain techniques and movements, but also a powerful positive effect on self-control, the ability of focusing attention, and the reduction of the pain threshold both physical and emotional. It was found that Aikido classes aimed at harmonizing the psycho-emotional sphere in order to overcome the effects of stress, using additional forms of work and influence, which included both physical exercises and psychological methods, had a
significant positive effect on the well-being of the subjects. The results of the presented research can be used at enterprises and in educational institutions for persons of any
age to optimize the production and educational process, to improve the psychological state both in the team, and with the aim of normalizing the psycho-emotional and physical balance and harmony of each individual.
Автори даної статті розглядають айкідо в контексті його позитивного впливу в боротьбі зі стресом, нормалізації психічного стану, самоконтролю тощо. Не обмежуючись сприйняттям айкідо як одного з видів одноборств, чи дисципліни Будо, а визначаючи його місце у якості окремого рекреаційного напрямку – айкідотерапії,
актуальність та значення якого особливо зростає зараз, в умовах глобальної кризи та воєнних дій на території України, на фоні постійного високого емоційного напруження. Визначено, що подібний підхід у світовій практиці як психологічної науки, так і деяких європейських та американських шкіл айкідо, не є новим, проте використовується здебільшого з метою фізіологічної та психо-емоційної реабілітації та соціалізації при роботі з дітьми та підлітками з порушеннями розвитку. Здебільшого існуючі методики пов’язані із подоланням станів тривожності та замкненості. Що ж стосується підходу, запропонованого в описуваному експерименті, він виник в умовах функціонування змішаної групи з айкідо в реаліях воєнних дій в зоні окупації, коли, не зважаючи на відсутність прямої загрози життю і
навіть можливості продовжувати тренувальний процес, в окупованому місті через брак продовольчих товарів та медикаментів та постійного морального тиску з боку окупаційної влади, спостерігалося емоційне виснаження, що виражалося у загальному стані постійної втоми, небажанні щось робити, відмова від їжі та фізичної активності. У представленій статті розкрито та охарактеризовано стан фізкультурно-спортивної діяльності спортсменів з айкідо, ефективність та актуальність якої полягає не тільки у формуванні рухових навичок самозахисту та розвитку реакції, координації та володінні зброєю, так само, як і вмінні роботи та ефективної
взаємодії з партнером. Одна з важливих сторін практики айкідо є рекреаційна складова, яка передбачає не тільки відновлення організму та вивчення певних технік та рухів, а й потужний позитивний вплив на самоконтроль, вміння зосереджувати увагу, зниження больового порогу, як фізичного, так і емоційного, що виражається як напруження, моральне виснаження, втома тощо. Виявлено, що заняття з айкідо, направлені на гармонізацію психоемоційної сфери з метою подолання наслідків стресу, з використанням додаткових форм роботи та впливу, що включали в себе як фізичні вправи, так і психологічні методики, мали значний позитивний вплив на самопочуття піддослідних. Результати представленого дослідження можуть використовуватися на підприємствах та в учбових закладах для осіб будь-якого віку для оптимізації виробничого та учбового процесу, для оздоровлення психологічного
стану як у колективі, так і з метою нормалізації психо-емоційної та фізичної рівноваги та гармонії кожної окремо взятої особистості, незалежно від займаної посади, ролі у суспільстві та рівня попередньої фізичної підготовки.