У дисертації представлено теоретичне узагальнення і практичне вирішення проблеми особистісно-креативного розвитку молодших школярів у процесі навчання музики. В умовах сьогодення, що визначаються, зокрема, інтелектуалізацією суспільства, головним завданням освіти є виховання особистості, здатної до творчої діяльності, саморозвитку, самовдосконалення на шляху до мети, здатної до швидкої адаптації в умовах перетворення у всіх галузях життя, участі в цих перетворювальних процесах, в тому числі культурних, здатної активізувати особистий творчий потенціал.
The dissertation presents a theoretical generalization and practical solution of the problem of personal and creative development of elementary school pupils in the process of learning music. In today's conditions, determined, in particular, by the intellectualization of society, the main task of education is to educate individuals capable of creative activity, activation of personal creative potential, self-development, self-improvement on the way to the goal, able to quickly adapt to transformation in all spheres of life, participation in these transformational processes, including cultural ones.