The article aims at evaluating the effectiveness of distance learning supported with the use of modern technologies and web tools for practical classes in learning the discipline “The Latin language and medical terminology” at medical universities, working with foreign students. Modern technologies and web tools for organizing distance learning have been analyzed at every stage of the practical class: the preparatory stage, the main stage and the final stage of practical class. Their didactic purpose has been determined: at the preparatory stage: – to transfer and present theoretical material; – to give useful educational tips; – to check the initial level of knowledge; – to motivate students for taking the active role in studying; at the main stage: – to present educational information in the interactive way; – to do practical training in a real-time interaction, asking and answering questions; and at the final stage: – to sum up the topic of the lesson; – to control and evaluate students’ knowledge. The comparison of distribution of students’ achievements of the discipline “The Latin language and medical terminology” during traditional (in 2018-2019 studying year) and distance learning (in 2020-2021) has been conducted. Research has shown that the use of modern technologies and web-tools for organizing distance learning provides the same academic performance of the foreign students as they are obtained during traditional learning. The disadvantages of distance learning can be seen in the bad quality of internet connection, the technical features of computers and mobile devices can be insufficient, gadgets can be broken or not functioning properly.
However, the advantages of the use of modern technologies and web tools for practical classes overweight the disadvantages, furthermore the distance learning helps foreign students get knowledge at the qualified level during the Covid-2019 pandemic.
У статті досліджується ефективність використання сучасних технологій та веб-інструментів для організації дистанційного навчання під час практичних занять із дисципліни “Латинська мова та медична термінологія” у медичних університетах, працюючи з іноземними студентами. Сучасні технології та веб-інструменти, які можуть бути використані для організації дистанційного навчання, проаналізовано на кожному етапі практичного заняття: підготовчому, основному та заключному. Визначено їх дидактичну мету: на підготовчому етапі: – подача та виклад теоретичного матеріалу; – рекомендації для успішного навчання;
– перевірка початкового рівня знань; – мотивація студентів до активної участі у навчальному процесі; на основному етапі: – виклад навчальної інформації в інтерактивній формі; – забезпечення інтерактивності під час проведення практичних занять в режимі реального часу; і на заключному етапі: – підсумування ключових та важливих теоретичних та практичних аспектів із теми заняття; – контроль та оцінка знань студентів. Проаналізовано академічні результати студентів із дисципліни “Латинська мова та медична термінологія” під час традиційного (у 2018-2019 рр.) та дистанційного навчання (у 2020-2021 рр.). Результати дослідження стверджують, що використання сучасних технологій та веб-інструментів для організації дистанційного навчання забезпечують такий же рівень академічної успішності іноземних студентів, як і під час традиційного навчання. Недоліками дистанційного навчання визначено: погану якість інтернет-з’єднання, недостатні технічні характеристики комп’ютерів і мобільних пристроїв, поломка або несправність гаджетів та ін. Обґрунтовано, що дистанційне навчання допомагає іноземним студентам отримувати знання на високому рівні під час дистанційного навчання, що було зумовлене пандемією Covid-2019.
В статье исследуется эффективность использования современных технологий и веб-инструментов для организации дистанционного обучения на практических занятиях по дисциплине “Латинский язык и медицинская терминология” в медицинских университетах, работая с иностранными студентами. Современные технологии и веб-инструменты, которые могут использоваться для организации дистанционного обучения, проанализированы на каждом этапе практического занятия: подготовительном, основном и заключительном. Определена их дидактическая цель: на подготовительном этапе: – подача и изложение теоретического материала;
– рекомендации для успешного обучения; – проверка начального уровня знаний; – мотивация студентов к активному участию в учебном процессе; на основном этапе: – изложение обучающей информации в интерактивной форме; – обеспечение интерактивности при проведении практических занятий в режиме реального времени; и на заключительном этапе: – подведение итогов ключевых и важных теоретических и практических аспектов по теме занятия; – контроль и оценка знаний студентов. Проанализированы академические результаты студентов по дисциплине “Латинский язык и медицинская терминология” во время традиционного (в 2018-2019 гг.) и дистанционного обучения (в 2020-2021 гг.). Результаты исследования утверждают, что использование современных технологий и веб-инструментов для организации дистанционного обучения обеспечивают такой же уровень академической успеваемости иностранных студентов, как и во время традиционного обучения. Недостатками дистанционного обучения определены плохое качество интернет-соединения, недостаточные технические характеристики компьютеров и мобильных устройств, поломка или неисправность гаджетов и т.д.
Обосновано, что дистанционное обучение помогает иностранным студентам получать знания на высоком уровне во время дистанционного обучения, что было обусловлено пандемией Covid-2019.