У статті розглядається методика та зміст військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у процесі фізкультурно-масової роботи. Актуальність досліджуваної проблеми полягає в тому, що в українському суспільстві наявна потреба у формуванні самодостатньої, цілеспрямованої, рішучої, здорової особистості, яка здатна брати участь у суспільно значущому житті, готова до служби в Збройних Силах України, саможертви та захисту Батьківщини. У статті зазначено, що останніми роками здійснено ряд наукових досліджень щодо військово- патріотичного виховання студентської та учнівської молоді. Розкрито етапи реалізація методики військово- патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у процесі фізкультурно-масової роботи. Методика військово-патріотичного виховання здобувачів вищої освіти у процесі фізкультурно-масової роботи включала впровадження в освітній процес ефективні: методи (бесіди та дискусії із здобувачами вищої освіти, метод відкритості, доручення, інтелектуальних ігор та змагань, уподібнення та особистого прикладу, метод педагогічної вимоги, заохочення, вправляння у поведінці, переконання, дотримання режиму, створення ситуації успіху під час занять військово-прикладною підготовкою та військово-спортивними іграми; які взаємодоповнювали й збагачували освітню роботу й сприяли підвищенню рівнів військово-патріотичної вихованості студентів; форми (індивідуальна, самостійна та колективна робота із учасниками освітнього процесу під час занять військово- прикладною підготовкою, військово-спортивними іграми); види (військово-прикладна підготовка, сукупність військово- спортивних ігор), заняття з фізичного виховання, тренування за інтересами, спортивно-ігрова діяльність, інтелектуальні ігри, змагання та інше). У статті виокремлено, що військово-спортивні ігри та військово-прикладна підготовка є ефективними у військово-патріотичному вихованні учасників освітнього процесу. Залучення до них сприяє підвищенню в студентської молоді рівнів військово-патріотичної вихованості, дає можливість отримати та поглибити необхідні знання, сформувати важливі уміння й навички для майбутніх захисників України, отримати новий, безцінний досвід.
The article examines the methodology and content of military-patriotic education of students of higher education in the process of physical education and mass work. The relevance of the investigated problem lies in the fact that in Ukrainian society there is a need for the formation of a self-sufficient, goal- oriented, decisive, healthy personality, who is able to participate in socially significant life, is ready to serve in the Armed Forces of Ukraine, self-sacrifice and protect the Motherland. The article states that in recent years, a number of scientific studies have been carried out on the military-patriotic education of students and apprentices. The stages of implementation of the methodology of military-patriotic education of students of higher education in the process of physical education and mass work are disclosed. The methodology of military-patriotic education of students of higher education in the process of physical education and mass work included the introduction into the educational process of effective: methods (conversations and discussions with students of higher education, the method of openness, assignment, intellectual games and competitions, analogy and personal example, the method of pedagogical requirements, encouragement, training in behavior, persuasion, compliance with the regime, creation of a situation of success during classes in military applied training and military sports games; which complemented and enriched educational work and contributed to increasing the levels of military and patriotic upbringing of students; forms (individual, independent and collective working with the participants of the educational process during military- applied training classes, military-sports games); types (military-applied training, a set of military-sports games), physical education classes, interest-based training, sports and game activities, intellectual games, competition and other). The article highlights that military-sports games and military-applied training are effective in military-patriotic education of participants in the educational process. Involvement in them contributes to raising the level of military and patriotic education among student youth, provides an opportunity to acquire and deepen the necessary knowledge, to form important skills and abilities for the future defenders of Ukraine, to gain new, invaluable experience.