Враховуючи популярність плавання серед дітей та перспективність організації фізичного виховання молодших школярів у спортивних клубах, в навчально-тренувальний процес молодших школярів запроваджено визначені організаційно-методичні підходи та перевірено їх ефективність. Для цього використано методику скринінгової оцінки адаптаційно-резервних можливостей організму дітей, яка дозволяє перевірити адекватність педагогічного впливу в процесі занять з вихованцями спортивного клубу з плавання. Мета роботи – довести ефективність запропонованих підходів до організації тренувальних занять дітей молодшого шкільного віку в спортивних клубах із плавання. У дослідженні проводилося на базі клубу з плавання «Sportrend», в якому прийняло участь 73 молодших школяра. Під час дослідження використовувалися такі методи як моніторинг фізичного стану дітей, методика оцінки індивідуальних адаптаційно-резервних можливостей їх організму, статистичний аналіз. Результати. Установлено, що запропоновані організаційно-методичні підходи до проведення занять з дітьми молодшого шкільного віку в умовах спортивного клубу з плавання зумовили статистично значуще (p<0,05) покращення індексів Рорера, Робінсона та Кердо, а також збільшення показника адаптаційно-резервних можливостей їх організму. Попри відсутність статистично значущих (р>0,05) змін частки обстежених із гармонійним фізичним розвитком, спостерігалась тенденція до її зростання. Водночас, доведено статистично значуще (p<0,05) зростання часток дітей із хорошою і відмінною оцінкою індексу Робінсона та сприятливим індексом Кердо, що стало причиною статистично значущому (p<0,05) збільшенню частки обстежених із задовільною адаптацією. Коефіцієнт ефективності здоров’язберігаючої спрямованості навчально-тренувального процесу склав 9,25 ум.од. Висновок. Отриманий результат доводить ефективність запропонованих організаційно-методичних підходів при розробці занять з дітьми молодшого шкільного віку в спортивному клубі з плавання.
The popularity of swimming among children is quite high. Also a promising form of organization of physical education of primary school children is classes in sports clubs. Assessment of adaptation and reserve capabilities allows you to check the quality of the educational and training process of junior high school students and its health orientation. Organizational and methodological approaches have been introduced into the educational and training process of the pupils of the swimming sports club and their effectiveness has been tested. For this purpose, the method of screening assessment of adaptive-reserve capabilities of children's bodies was used. The purpose of the work to prove the effectiveness of the proposed approaches to the organization of training sessions for children of primary school age in swimming sports clubs.
The study was conducted on the basis of the swimming club "Sportrend", which was attended by 73 junior high school students.
The study used such methods as monitoring the physical condition of children, methods of assessing the individual adaptive and reserve capabilities of their body, statistical analysis. Results. It was found that the proposed organizational and methodological approaches to conducting classes with children of primary school age in a swimming club led to a statistically significant (p <0.05) improvement in the Rohrer, Robinson and Kerdo indices. There was also an increase in the adaptive capacity of their body. Despite the absence of statistically significant (p> 0.05) changes in the share of subjects with harmonious physical development, there was a tendency to increase. At the same time, a statistically significant (p 0.05) increase in the proportion of children with a good and excellent Robinson index and a favorable Kerdo index was demonstrated, which contributed to a statistically significant (p <0.05) increase in the proportion of subjects with satisfactory adaptation. The coefficient of efficiency of the health-preserving orientation of the educational and training process was 9.25 units. Conclusion. The obtained result proves the effectiveness of the proposed organizational and methodological approaches in the development of classes with children of primary school age in the swimming sports club.