У статті розглянуто питання оптимізації спортивного тренування лижників-гонщиків та біатлоністів з використанням засобів і методів комплексного контролю як інструменту управління і розвитку спеціальної працездатності. Завдання дослідження: з’ясувати найбільш інформативні і надійні показники психофізіологічного стану організму та науково-педагогічного контролю для оцінки рівня спеціальної працездатності лижників-гонщиків і біатлоністів та розробка практичних рекомендацій з розвитку спеціальних можливостей спортсменів з урахуванням тренованості на даний час.
The article considers the issues of optimization of sports training of skiers-racers and biathletes with the use of means and methods of complex control as a tool for management and development of special ability to work. The aim of the study is to optimize the organization of scientific and pedagogical control to determine the level of special performance of skiers-racers and biathletes and to develop practical recommendations for improving management in sports training. Objectives of the study: to find out the most informative and reliable indicators of psychophysiological state of the body and scientific and pedagogical control to assess the level of special performance of skiers and biathletes and develop practical recommendations for developing special abilities of athletes based on current training. To manage sports training in order to achieve high sports results, it is necessary to use the results of scientific research and special tests in the process of solving these problems. Pedagogical tests that characterize the level of physical development and fitness, coordination of movements, working memory, special endurance, must meet the specifics of this sport, taking into account the age and individual characteristics of athletes. For the progression of the athlete it is necessary to conduct systematic pedagogical control with the assessment of various indicators of functional systems that provide reliable and urgent information about the adaptation of the body and restructuring the structure of motor actions under the influence of training lessons.