В дошкільний період формуються основи психічного і фізичного здоров'я дитини. Інтерес викликають такі засоби фізичного виховання, які сприяють функціональному вдосконаленню дитячого організму та забезпечують всебічний виховний ефект. Збільшення кількості дітей із порушенням постави визначило необхідність пошуку ефективних шляхів корекції постави в умовах дошкільного закладу. Комплексне застосування різних засобів фізичного виховання, художньої гімнастики зокрема вимагає досконалої системи планування фізкультурно- оздоровчих занять, що дає змогу раціонально поєднувати їх елементи та найбільш повно використовувати позитивні риси в навчальному процесі. В ході дослідження розроблена методика формування правильної постави з комплексним використанням засобів художньої гімнастики, різного обладнання та визначена її ефективність. Після експерименту спостерігається збільшення дітей які мають нормальну поставу та стопу на 10 % в експериментальній групі. В контрольній змін у будь-яку сторону не спостерігається.
In the preschool period, the basics of mental and physical health of the child are formed, certain character traits are formed, vital skills and abilities are acquired. Currently, there are various methods of corrective gymnastics. However, they are usually not diverse and emotional. Many exercises are boring, monotonous and reluctant to be performed by children. Therefore, such means of physical education are of interest, which not only contribute to the functional improvement of the child's body, but also provide a comprehensive educational effect, are bright, expressive, emotional. The purpose of the study: to develop a method of forming the correct posture in a preschool institution. Research methods: analysis of scientific and methodological literature; pedagogical observation and experiment; determining the state of posture; examination of the condition of the foot; methods of mathematical statistics. Results of the research. The analysis of special scientific and scientific-methodical literature showed that the increase in the number of children with postural disorders determined the need to find effective ways to correct them in preschool, and the integrated use of various means of physical education requires a perfect planning system. their elements and make the most of positive traits in the learning process. In the course of research the technique of formation of the correct posture with complex use of various equipment is developed. The technique consists of 7 sets of morning gymnastics, which are performed for two weeks each. When selecting the means of physical education for the correction of posture disorders follow the principles: mobilization of the spine; spinal traction; curvature of the spine in the direction of curvature; creating a muscular corset; unloading of the spine. Conclusion. After the experiment, there is an increase in children with normal posture and foot by 10% in the experimental group. In the control changes in any direction is not observed.