У статті досліджувалося використання спортивно-орієнтованих технологій у професійно-прикладній підготовці студентів. Зазначено, що спортивно-орієнтоване фізичне виховання студентів базується на принципах конверсії спортивного тренування, вільного вибору виду спорту, яке сприяє формуванню особистісної фізичної культури студента. Визначено поняття «спортивно-орієнтовані технології» як цілеспрямована діяльність студентів із метою досягнення максимальних спортивних результатів, що позитивно впливає на їх фізичний і психічний стан та соціальні відносини. Вказано, що перевагами спортивно-орієнтованого фізичного виховання є урахування особистісних інтересів студентів, можливість обрати вид спорту, яким можна займатися як у навчальний час, так і самостійно, у вільний час. При розробці спортивно-орієнтованої технології ми виходили з положення про те, що під технологією розуміється алгоритмізована послідовність дій, спрямована на досягнення запланованого результату у визначені терміни з оптимальними затратами. Охарактеризована спортивно-орієнтована програма для студентів основного відділення, яка спрямована на поглиблене вивчення окремих видів спорту та сучасних рухових систем, що дає змогу отримувати результати від виду діяльності в умовах змагань, контрольних випробувань, а також оцінювати здібності і формувати стійку потребу в регулярних заняттях. Визначена структура технологічного процесу, яка включає: мету, завдання, принципи, зміст, форму, методи, засоби досягнення мети, ресурсне забезпечення, коректування мети, кінцеві результати, критерії ефективності. Результатом цього процесу є програма, її зміст. Структура та зміст програми містили традиційні підходи до побудови. Вказано, що оцінювання ефективності розробленої програми здійснювалось відповідно до критеріїв ефективності, запропонованих експертами, та відповідно до рекомендованих у програмних документах підходів до оцінювання спеціальної фізичної підготовленості студентів.
The paper examines the use of sports-oriented technologies in the applied occupational training of students. It was noted that sports-oriented physical education of students is based on the principles of conversion of sports training and free choice of a sport discipline that contributes to the development of personal physical culture of the student. The concept of “sports-oriented technologies” was defined as a goal-oriented activity of students in focused on achieving maximum sports performance, which has a positive effect on their physical and mental condition and social relations.
It was indicated that the advantages of sports-oriented physical education include taking into account the students’ personal interests, the ability to choose a sport, which can be practiced both in curricular activities and independently during their leisure time. When developing sports-oriented technology, we proceeded from the premise that technology means an algorithmic sequence of actions aimed at achieving the planned result in a timely manner at an optimal cost. The sports-oriented program for students of the main department was characterized, which aimed at in-depth study of certain sports and modern motor systems, that allows to obtain results from the type of activity under the conditions of competitions and control tests, as well as to assess the abilities and to develop a strong need for regular sports training. The structure of the technological process was determined, which includes: the goal, objectives, principles, content, form, methods, means of achieving the goal, resource provision, goal adjustment, final results, and efficiency criteria. The result of this process is the program and its content. The structure and content of the program included traditional approaches to design. It was stated that the evaluation of the efficiency of the developed program was carried out in accordance with the efficiency criteria suggested by experts and with the approaches recommended in the program documents to assess the specific physical preparedness of students.