Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Вимоги до технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Вербіцький, С.
dc.contributor.author Пітин, М.
dc.date.accessioned 2022-08-18T10:55:03Z
dc.date.available 2022-08-18T10:55:03Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Вербіцький, С. Вимоги до технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки / С. Вербіцький, М. Пітин // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 6 (151). – С. 26-33. - DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.6(151).05 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37741
dc.description.abstract Становлення спортивної майстерності волейболісти безпосередньо пов’язане з володінням технічними прийомами та можливістю їх застосування в змаганнях. Мета: на основі вивчення програмно-нормативних документів з’ясувати вимоги до технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних, синтез, порівняння, аналогії, індукції та дедукції, аналіз документальних матеріалів, методи математичної статистики. Результати. Базові завдання для етапу початкової підготовки пов’язані зі зміцненням здоров’я, прищепленні сталого інтересу до занять волейболом; опануванні техніки й тактики гри (початкове навчання упевнене засвоєння засад) тощо. Частки в межах технічної підготовки юних волейболістів становлять 39−44 год., 44,00%−46,24% (дії захисту) та 48−56 год., 53,76%−56,00% (дії нападу) на різних роках навчання. Висновки. Реалізація технічної підготовки передбачає вивчення значної частини технічних прийомів упродовж етапу початкової підготовки. Проте реалізації змісту технічної підготовки не має чіткої регламентації щодо використання засобів та методів на етапі початкової підготовки волейболістів, що суттєво розширює можливості наукового та практичного пошуку ефективних методичних підходів. uk
dc.description.abstract The development of sportsmanship of volleyball players is directly related to the mastery of technique actions and the possibility of their use in competitions. This requires the study of the content of technical preparation starting from the stage of initial of preparation. Purpose: to determine the requirements for technical preparation of volleyball players at the stage of initial training on the basis of program and normative documents. Methods: theoretical analysis and generalization of data of scientific and methodical literature, synthesis, comparison, analogies, inductions and deductions, analysis of documentary materials, methods of mathematical statistics. Results. It have been clarified the basic tasks for the stage of initial training. They are mostly related to improving health, promoting proper physical development and versatile physical preparedness; development of special physical qualities and abilities; instilling a lasting interest to volleyball sessions; mastering the technique and tactics of the game (initial training, confident mastery); adaptation to game conditions and competition conditions; education of manifestations of volitional qualities in the conditions of variable resistance of the opponent. Determined shares within the technical preparation of young volleyball players, which are 39 hours, 44.82% (defensive actions) and 48 hours, 55.18% (offensive actions) in the first year of training, 44 hours, 44.00% (defensive actions) and 56 hours, 56.00% (offensive actions) in the second year of training and 43 hours, 46.24% (defensive actions) and 50 hours, 53.76% (offensive actions) in the third year of training at the stage of initial training in volleyball. The recommended stages of learning the technical elements are: getting acquainted with the techniques of playing volleyball, learning the techniques of the game and tactical interactions in simplified conditions, learning the techniques of the game and certain tactical interactions in conditions close to games, consolidating game techniques. Six tests are recommended to control the technical preparedness of volleyball players in all years of initial training. Conclusions. Implementation of technical preparation involves the study of a significant part of the technique actions during the stage of initial training. However, the implementation of the content of technical preparation does not have clear regulations on the use of tools and methods at the stage of initial training of volleyball players, which significantly expands the possibilities of scientific and practical search for effective methodological approaches. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова uk
dc.subject технічна підготовка uk
dc.subject зміст uk
dc.subject завдання uk
dc.subject розподіл uk
dc.subject юні волейболісти uk
dc.subject technical preparation uk
dc.subject content uk
dc.subject tasks uk
dc.subject distribution uk
dc.subject young volleyball players uk
dc.title Вимоги до технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки uk
dc.title.alternative Requirements for technical preparation of volleyball players at the stage of initial training uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу