Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Копочинська, Юлія Володимирівна
dc.date.accessioned 2022-08-05T09:53:18Z
dc.date.available 2022-08-05T09:53:18Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Копочинська, Юлія Володимирівна. Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Копочинська Юлія Володимирівна ; [наук. консультант Сущенко Людмила Петрівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 41 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37715
dc.description.abstract У дисертації подано авторське вирішення наукової проблеми формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти. Вперше науково обґрунтовано теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти. Розроблено та експериментально перевірено систему формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти, яка складається з авторської концепції, цільового, теоретико- методологічного, змістового, процесуального та критеріально-діагностичного блоків моделі системи та навчально-методичного супроводу, що визначають зміст формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти. Виявлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови (інтенсифікація змістового наповнення освітніх компонентів освітньо-професійної програми “Фізична терапія” першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 227 Фізична терапія, ерготерапія галузі знань 22 Охорона здоров’я; інтеграція в освітньому процесі модульних технологій навчання, проблемно орієнтованого навчання, командно орієнтованого навчання, навчання на основі вирішення ситуаційних завдань, проектно орієнтованого навчання та інформаційно- комунікаційних технологій; організація неформальної освіти майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії; розвиток творчого потенціалу та професійної майстерності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії у процесі проведення клінічних практик. uk
dc.description.abstract Dissertation presents author's solution of scientific problem concerning formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in higher education institutions. The dissertation for the first time scientifically substantiates the theoretical and methodological principles of forming the professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education. The system of formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education is developed and experimentally tested, the components of which are: author’s concept of formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education; model of the system, which contains target, theoreticalmethodological, semantic, procedural and criterion-diagnostic blocks; pedagogical conditions (intensification of the content of educational components of the educationalprofessional program “Physical therapy” of the first (bachelor’s) level of higher education specialty 227 “Physical therapy, occupational therapy” branches of knowledge 22 “Health” in accordance with the features of rehabilitation in physical therapy; integration in the educational process of modular learning technologies, problem-oriented learning, team-oriented learning, situational learning, project-oriented learning and information and communication technologies, organization of non-formal education of future specialists in physical therapy, occupational therapy, development of creative potential and professional skills of future specialists in physical therapy, occupational therapy in the process of clinical practices. Developed educational and methodological support that can be used in the educational process of higher education institutions that provide training for future specialists in physical therapy, occupational therapy, during the preparation of educational and professional programs and curricula, writing textbooks for applicants for the first (bachelor’s) level higher education, as well as in the system of advanced training of physical therapists and occupational therapists. The author’s definition of the concepts “formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education” and “professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy, which is formed in institutions of higher education” is offered. The structural components (motivational, cognitive, operational-technological, personal, behavioral) of the professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy, which is formed in institutions of higher education, are specified; criteria (motivational-value, cognitive, activity, communicative and emotional-empathic), indicators and levels (basic, in-depth, higher) of the formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy; the content of professional training of future specialists in physical therapy, occupational therapy in Norway, Austria and Great Britain. The main organizational and methodological aspects of the formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in foreign institutions of higher education are: self-study, continuous professional development from the first semesters, interprofessional interaction, stable ratio of theoretical and practical training to internship. Forms, methods and means of forming the professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in higher education institutions have been improved; content of academic disciplines "Introduction to the specialty", "Theory and practice of physical therapy", "Professional skills (in the professional field)"; pedagogical diagnostics of levels of formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy; further development of scientific provisions on the organization of the system of formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in higher education. The content, forms, methods and means of forming the professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education have been improved; working programs of educational components “Introduction to the specialty”, “Theory and practice of physical therapy”, “Professional skills (by professional direction)” of the educational-professional program “Physical therapy” of the first (bachelor’s) level of higher education specialty 227 Areas of knowledge 22 “Health care”. Scientific provisions on pedagogical diagnosis of the levels of formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy with the use of information and communication technologies have been further developed. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject формування професійної ідентичності uk
dc.subject майбутні фахівці з фізичної терапії, ерготерапії uk
dc.subject заклади вищої освіти uk
dc.subject formation of professional identity uk
dc.subject future specialists in physical therapy uk
dc.subject occupational therapy uk
dc.subject institutes of higher education uk
dc.title Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти uk
dc.title.alternative Theoretical and methodical bases of the formation of professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in institution of higher edbcation uk
dc.type Abstract uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу