У дисертації подано авторське вирішення наукової проблеми формування
професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в
закладах вищої освіти.
Вперше науково обґрунтовано теоретичні і методичні засади формування
професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в
закладах вищої освіти.
Розроблено та експериментально перевірено систему формування професійної
ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої
освіти, яка складається з авторської концепції, цільового, теоретико-
методологічного, змістового, процесуального та критеріально-діагностичного блоків
моделі системи та навчально-методичного супроводу, що визначають зміст
формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії,
ерготерапії в закладах вищої освіти.
Виявлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови (інтенсифікація
змістового наповнення освітніх компонентів освітньо-професійної програми
“Фізична терапія” першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 227
Фізична терапія, ерготерапія галузі знань 22 Охорона здоров’я; інтеграція в
освітньому процесі модульних технологій навчання, проблемно орієнтованого
навчання, командно орієнтованого навчання, навчання на основі вирішення
ситуаційних завдань, проектно орієнтованого навчання та інформаційно-
комунікаційних технологій; організація неформальної освіти майбутніх фахівців з
фізичної терапії, ерготерапії; розвиток творчого потенціалу та професійної майстерності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії у процесі
проведення клінічних практик.
Dissertation presents author's solution of scientific problem concerning formation of
professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in
higher education institutions.
The dissertation for the first time scientifically substantiates the theoretical and
methodological principles of forming the professional identity of future specialists in
physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education.
The system of formation of professional identity of future specialists in physical
therapy, occupational therapy in institutions of higher education is developed and
experimentally tested, the components of which are: author’s concept of formation of
professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in
institutions of higher education; model of the system, which contains target, theoreticalmethodological,
semantic, procedural and criterion-diagnostic blocks; pedagogical
conditions (intensification of the content of educational components of the educationalprofessional
program “Physical therapy” of the first (bachelor’s) level of higher education
specialty 227 “Physical therapy, occupational therapy” branches of knowledge 22
“Health” in accordance with the features of rehabilitation in physical therapy; integration
in the educational process of modular learning technologies, problem-oriented learning,
team-oriented learning, situational learning, project-oriented learning and information and
communication technologies, organization of non-formal education of future specialists in
physical therapy, occupational therapy, development of creative potential and professional
skills of future specialists in physical therapy, occupational therapy in the process of
clinical practices. Developed educational and methodological support that can be used in the
educational process of higher education institutions that provide training for future
specialists in physical therapy, occupational therapy, during the preparation of educational
and professional programs and curricula, writing textbooks for applicants for the first
(bachelor’s) level higher education, as well as in the system of advanced training of
physical therapists and occupational therapists.
The author’s definition of the concepts “formation of professional identity of future
specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher education”
and “professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy,
which is formed in institutions of higher education” is offered.
The structural components (motivational, cognitive, operational-technological,
personal, behavioral) of the professional identity of future specialists in physical therapy,
occupational therapy, which is formed in institutions of higher education, are specified; criteria (motivational-value, cognitive, activity, communicative and emotional-empathic),
indicators and levels (basic, in-depth, higher) of the formation of professional identity of
future specialists in physical therapy, occupational therapy; the content of professional
training of future specialists in physical therapy, occupational therapy in Norway, Austria
and Great Britain. The main organizational and methodological aspects of the formation of
professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in
foreign institutions of higher education are: self-study, continuous professional
development from the first semesters, interprofessional interaction, stable ratio of
theoretical and practical training to internship.
Forms, methods and means of forming the professional identity of future specialists
in physical therapy, occupational therapy in higher education institutions have been
improved; content of academic disciplines "Introduction to the specialty", "Theory and
practice of physical therapy", "Professional skills (in the professional field)"; pedagogical
diagnostics of levels of formation of professional identity of future specialists in physical
therapy, occupational therapy; further development of scientific provisions on the
organization of the system of formation of professional identity of future specialists in
physical therapy, occupational therapy in higher education.
The content, forms, methods and means of forming the professional identity of
future specialists in physical therapy, occupational therapy in institutions of higher
education have been improved; working programs of educational components
“Introduction to the specialty”, “Theory and practice of physical therapy”, “Professional
skills (by professional direction)” of the educational-professional program “Physical
therapy” of the first (bachelor’s) level of higher education specialty 227 Areas of
knowledge 22 “Health care”. Scientific provisions on pedagogical diagnosis of the levels of formation of
professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy with
the use of information and communication technologies have been further developed.