Стаття присвячена актуальній проблемі психолого-педагогічного супроводу дітей з дитячим церебральним паралічем (далі - ДЦП), у ній розглянуті поняття і причини виникнення ДЦП. Наведена характеристика пізнавального, емоційного та особистісного розвитку дітей з ДЦП. Висвітлено проблему госпіталізму, який часто виникає у таких дітей через тривалу розлуку з матір’ю у зв’язку з перебуванням на лікуванні, проживанні в дитячих установах. Такі діти часто відстають у мовленнєвому та пізнавальному розвитку, не вміють гратися, не вміють спілкуватися. Визначено сутність психолого-педагогічного супроводу дітей ДЦП як діяльність психолога і педагога, спрямовану на створення комплексної системи умов для забезпечення успішної реабілітації, особистісного зростання таких дітей з урахуванням особливостей їх розвитку в соціумі. Розглянуто діагностичний, профілактичний, корекційно-відновлювальний напрями психолого-педагогічного супроводу дітей з ДЦП із синдромом госпіталізму. Вказано на важливості тісної співпраці батьків із фахівцями мультидисциплінарної команди, які разом створюють умови для комплексного підходу до попередження та подолання синдрому госпіталізму у дітей з ДЦП.
Статья посвящена актуальной проблеме психолого-педагогического сопровождения детей с церебральным параличом, в ней рассмотрены понятия и причины возникновения ДЦП. Приведена характеристика познавательного, эмоционального, личностного развития детей с ДЦП. Освещена проблема госпитализма, который часто возникает у этих детей в связи с длительной разлукой с матерью из-за пребывания на лечении, проживания в детских учреждениях. Дети с ДЦП с синдромом госпитализма часто отстают в речевом и когнитивном развитии, не умеют играть и общаться с окружающими. Важным видом работы с такими детьми является психолого-педагогическое сопровождения детей с ДЦП, что понимается как деятельность психолога и педагога, направленная на создание комплексной системы условий для обеспечения успешной реабилитации, личностного роста таких детей с учетом особенностей их развития в социуме. Рассмотрены диагностическое, профилактическое, коррекционно-восстановительное направления психолого-педагогического сопровождения детей с ДЦП с синдромом госпитализма. Подчеркнута важность тесного сотрудничества родителей со специалистами мультидисциплинарной команды, которые вместе создают условия для комплексного подхода к предупреждению и преодолению синдрома госпитализма у детей с ДЦП.
The article is devoted to the actual problem of psychological and pedagogical support for children with cerebral palsy. Cerebral palsy is a serious disease of the central nervous system that occurs as a result of hypoplasia or brain damage in early ontogenesis. Children with cerebral palsy have peculiar features of cognitive, emotional and personal development. They have easily formed dependent institutions, the inability to independent practical activity. The difficulties of social adaptation contribute to the development of such personality traits as anxiety, shyness, inability to defend their interests, combined with stubbornness, aggressiveness, and various forms of protection. Children with cerebrovascular disease, who are forced to spend a long time with their mother during treatment, have a high risk of forming a hospital syndrome, which has a inhibitory effect on their mental and speech development. One of the most common causes of hospitalization is the prolonged separation from the mother or the loss of trusting relationships with relatives. Children with cerebral palsy with hospitalizational syndrome often lag behind speech and cognitive development. An important type of work with these children is the psychological and pedagogical support, defined as the activity of a psychologist and a teacher, aimed at creating a comprehensive system of conditions for the successful rehabilitation, personal growth of such children, taking into account the peculiarities of their development in society. We analyzed the diagnostic, prophylactic, correction-recovery directions of psychological and pedagogical support for children with cerebral palsy with a syndrome of hospitalization. An effective solution to the problem of hospitalization is the productive collaboration of parents with the specialists of the multidisciplinary team, which together create the conditions for an integrated approach to preventing and overcoming the hospital's syndrome in children with cerebral palsy.