Стаття присвячена вивченню впливу сімейних стосунків на формування синдрому госпіталізму в дітей раннього віку з дитячим церебральним паралічем. Розглянуто п’ять типів ставлення батьків до захворювання дитини з дитячим церебральним паралічем, від яких залежить успішність її розвитку і реабілітації, соціалізації у світі. Описано результати емпіричного дослідження впливу сімейних стосунків на показники сенсорного, мовного, розумового, моторного, емоційного і соціального розвитку дітей раннього віку з дитячим церебральним паралічем. За результатами аналізу обґрунтовано доцільність порівняння прояву синдрому госпіталізму в дітей в умовах сімейного виховання і поза сім’єю та розробки програми корекційної роботи для подолання синдрому госпіталізму в дітей раннього віку з дитячим церебральним паралічем.
Artykuł koncentruje się na badaniu wpływu relacji rodzinnych na powstawanie zespołu depresji anaklitycznej u małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Rozważono pięć rodzajów postaw rodziców wobec choroby dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, od których zależy sukces jego rozwoju i rehabilitacji, socjalizacji na świecie. Opisano wyniki empirycznego badania wpływu relacji rodzinnych na wskaźniki rozwoju sensorycznego, językowego, umysłowego, motorycznego, emocjonalnego i społecznego małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Zgodnie z wynikami analizy zasadność porównania objawów zespołu depresji anaklitycznej u dzieci w warunkach edukacji rodzinnej i poza rodziną oraz opracowania programu pracy korekcyjnej w celu przezwyciężenia zespołu depresji anaklitycznej u małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jest uzasadniona.
The article is devoted to the study of the influence of family relations on the formation of hospitalization syndrome in young children with cerebral palsy. Five types of parents’ attitude to the disease of a child with cerebral palsy are considered, on which the success of its development and rehabilitation, socialization in the world depends. The results of an empirical study of the influence of family relationships on the indicators of sensory, speech, mental, motor, emotional and social development of young children with cerebral palsy are described. The results of the analysis substantiate the feasibility of comparing the manifestation of hospital syndrome in children in family upbringing and outside the family, and develop a program of corrective work to overcome the syndrome of hospitalism in young children with cerebral palsy.