Модернізація системи моніторингу процесу професійної підготовки магістрів педагогічного профілю – одне з найактуальніших зав дань сьогодення для забезпечення цілісного оновлення і приведення професійної підготовки відповідно до тих змін, які відбуваються в соціальному, політичному, економічному, культурному просторі України, ураховуючи загальносвітові тенденції, а також упровадженням стратегії випереджувально го розвитку особистості. Конкретизовано науковометодичну базу дослідження моніторингу якості підготовки магістрів педагогічного профілю. Представлено характеристику критеріїв, показників моніторингу якості підготовки магістрів педагогічного профілю, які є оптимальними межовими точками сформованості професійної компетентності, якості освітнього процесу в закладі вищої освіти.
Modernization of the monitoring system for the process of a master`s degree in education
is presented as one of the greatest challenges of the day in order to ensure holistic updating and bringing the professional training in line with those changes that are being introduced in the social, political, economic, cultural space of Ukraine, taking into account the global trends, as well as integrating strategies for the advance personality development. The scientific methodological basis of the study of the quality monitoring the master`s degree in education is revealed. The characteristic of the criteria, indicators of the quality monitoring the master`s degree in education, which are the optimal boundary points of the formation of the professional competence, the quality of the educational process in the higher educational institutions is presented.