Обґрунтовано залежність змісту професійного навчання від соціально обумовлених вимог до моделі фахівця. Доведено необхідність розрізнення моделі підготовки та діяльності фахівця. Висвітлено особливості професійної підготовки майбутніх фахівців в постіндустріальному суспільстві. В інформаційному суспільстві ділова активність перетікає в інформаційно-комунікативну сферу. Обґрунтовано концепцію безперервної освіти. Показано, що у професійній освіті відбувається зміщення акценту із засвоєння значних обсягів інформації на опанування способами безперервного набуття нових знань та вміння вчитися самостійно. Розглянуто сучасні тренди донесення освітніх послуг до споживача та технології їх реалізації.
The dependence of the content of vocational training on socially constructed requirements for the model of future specialist is grounded. The necessity of distinguishing the models of training and professional activities is proved. The peculiarities of professional training of future specialists in post-industrial society are highlighted. In the information society, business activity flows in the information and communication sectors. The concept of continuous learning is proved. It is shown that in vocational education the shift of the stress from a large amount of information to ways of continuous acquirement of knowledge and skills by the independent learning is taking place. The modern trends to deliver educational services to the consumer and the technology of their implementation are considered.