В статті розглянуто нормативно-регламентуючу, плануючу та проєктну діяльність впливових міжнародних організацій, що зацікавлені у систематичному потужному поступі сфери фізичного виховання, відкритому доступі до таких занять, популяризації здорового способу життя, моніторингу його якості у закладах
освіти, зокрема ЮНЕСКО. Визначення шляхів оптимізації та розвитку шкільного фізичного виховання, нестандартні рішення та короткострокові та пролонговані рішення у даній сфері стали актуальною проблемою, на вирішення яких
спрямовані різноманітні міжнародні ініціативи Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури. Названо цікавими ідеями укладачів «Всесвітнього опитування щодо шкільного фізичного виховання» за 2013 рік про запровадження альтернативних видів фізичної активності для тих, хто звільнений від занять фізичною культурою на підставі рекомендацій лікаря, популяризацію та розвиток фізичної культури і спорту, зокрема через погляд на цю галузь в контексті появи нових робочих місць, а отже, й економічного зростання.
The article by discusses regulatory, planning and project activities of influential international organizations interested in in systematic strong progress in the field of physical education, open access to such classes, promotion of healthy lifestyles, monitoring its quality in educational institutions, including UNESCO. The authors outlined the definition of real data on the distribution of time in physical education curricula and their content (goals and topics, activities, relevance of the introduction of certain types of education). in physical activity, quality); monitoring the quality of physical education in schools around the world; staffing and logistics; finding ways of partnership in order to implement UNESCO projects. The article also considers the general principles of the
organization's policy on the accessibility of both the process of physical education and physical culture and sports facilities. Named interesting ideas of the authors of the "World Survey on School Physical Education" in 2013 on the introduction of alternative physical activities for those exempted from physical education on the basis of doctor's recommendations, promotion and development of physical culture and sports, in particular in the context of job creation and, consequently, economic growth. In addition, the selected experience introduces norms to increase the duration of both mandatory lessons (from 40 to 80 minutes per week) and additional extracurricular activities.