Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування комунікативної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури під час освітнього процесу

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Грибан, Г. П.
dc.contributor.author Мичка, І. В.
dc.contributor.author Гарлінська, А. М.
dc.contributor.author Солодовник, О. В.
dc.contributor.author Чайка, Ю. Ю.
dc.contributor.author Пилипчук, П. Б.
dc.contributor.author Денисовець, А. П.
dc.date.accessioned 2022-06-06T10:27:13Z
dc.date.available 2022-06-06T10:27:13Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Формування комунікативної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури під час освітнього процесу / Г. П. Грибан, та ін. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. – Вип. 4 (149). – С. 43-46. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.4(149).10 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37207
dc.description.abstract У статті показано, що формування комунікативної компетентності учителів фізичної культури є складовою частиною їх професійної підготовки, яка потребує глибоких знань оволодіння українською мовою. Комунікативна компетентність розглядається в літературних джерелах як здібність учителя встановлювати і підтримувати необхідні контакти з учнями, сукупність знань, умінь і навичок у різних ситуаціях спілкування, обсяг знань, мовних і немовних умінь і навичок спілкування, які необхідні в процесі навчання і виховання. Метою статті є обґрунтування теоретичних основ формування комунікативної компетентності майбутніх учителів фізичної культури під час навчання в закладі вищої освіти. Загальний мовленнєвий розвиток учителів фізичної культури відбувається у закладах вищої освіти під час оволодіння професійною діяльністю, самореалізацією у навчанні, досягненні поставленої мети, осмисленні сутності своєї майбутньої професії. Професія майбутнього вчителя фізичної культури чітко орієнтована на комунікативну компетентність, яка передбачає безпосереднє спілкування з учнями, батьками та вчителями. Формування комунікативної компетентності учителя фізичної культури проходить відповідні етапи впродовж його навчання у закладі вищої освіти, професійного навчання до найвищого рівня професіоналізму та педагогічної майстерності. uk
dc.description.abstract The article shows that the formation of the communicative competence of physical education teachers is an integral part of their professional training, which requires deep knowledge of the Ukrainian language. In literary sources, communicative competence is considered as the ability of the teacher to establish and maintain contact with students; a set of knowledge, skills, and abilities in various communicative situations; linguistic, non-linguistic, and communicative skills necessary in the process of education. The purpose of the articleis to substantiate the theoretical basis for the communicative competence formation of the future physical education teachers during their study at a higher education institution. At higher education institutions, physical education teachers gain general speech competence in the process of mastering professional activities, self-realization in learning, achieving the goals set, and understanding the essence of their future profession. The profession of physical education teacher is clearly focused on communicative competence, which involves direct communication with students, their parents, and teachers. The communicative competence formation of the future physical education teachers concerns the teacher's communication with students in real-life educational activities that ensure the development of self-awareness (talents, abilities, activity, motivation, attitude to the external environment, etc.). Among the pedagogical conditions for the formation of communicative competence of students in the process of professional training, we considered normative guidelines for the improvement of pedagogical activity and obtaining new pedagogical knowledge, skills, and abilities in the field of physical culture and sports, including communication; content, forms, methods, pedagogical techniques, and logistics support of the educational process, which are aimed at solving educational problems; natural, social, external, and internal influence upon the physical, moral, and mental development of students, their behavior and education; the means of a systematic increase in the students' motivation for physical culture, healthy lifestyle, and professional activity at the new Ukrainian school. The formation of the communicative competence of the physical education teacher undergoes certain stages during the study at a higher education institution and professional training for the teacher to reach the highest level of professionalism and pedagogical competence. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject комунікативна компетентність uk
dc.subject професійна діяльність uk
dc.subject учитель фізичної культури uk
dc.subject здобувач uk
dc.subject учень uk
dc.subject communicative competence uk
dc.subject professional activity uk
dc.subject physical education teacher uk
dc.subject student uk
dc.title Формування комунікативної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури під час освітнього процесу uk
dc.title.alternative Forming communicative competence of the future physical education teachers during the educational process uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу