У статті проаналізовано загальні підходи до особливостей застосування арт-терапії у роботі з страхами дітей молодшого шкільного віку. Презентовано різні наукові підходи до трактування терміну «дитячі страхи», зміст якого акцентує увагу на необхідності реальної допомоги дітям означеної категорії в освітньому процесі, надання підтримки та можливості самореалізуватися у процесі інтеграції в суспільство. Встановлено, що психологічними особливостями генезуі страхів у молодших школярів є залежність емоційногоі розвитку дитини від зовнішніх та внутрішніх факторів, що впливають на неї. Констатовано, що формуванняі страхів у молодших школярів відбуваєтьсяі на базі особистісних новоутворень означеного віку. В якості корекційно-терапевтично-реабілітаційної технології у роботі з страхами дітей молодшого шкільного віку пропонуємо використовувати метод арт-терапії, спеціалізованої форми психотерапії, заснованої на використанніі засобів мистецтва, мета якої полягає в гармонізаціїі розвитку особистості дитини через розвиток здатності до самовираженняі і самопізнання. Арт- терапія розглядається нами як метод розкриттяі переживань дитини, звільнення її від негативних емоційнихі станів, який допомагає дитині виявити власні внутрішніі неусвідомлені переживання та позбавитися від їх деструктивногоі впливу, за допомогою природнього для неї стануі гри та творчості. Теоретичне дослідження та аналіз особливостей прояву страхів дітей молодшого шкільного віку, вказують на необхідність впровадження спеціальної психолого-педагогічної роботи з метою оптимізації особистісно-емоційної сфери дітей. Враховуючи особливості актуального рівня страхів та станів тривожності у дітей, нами був розроблений алгоритм проведення арті-терапевтичних занять з дітьми молодшого шкільного віку. Він складався з шести етапів, кожен із яких обумовлений особливостями адаптації дитини до взаємодії з соціальним оточенням, а також тими труднощами, які відчувають діти в процесі шкільного навчання. Під час проведення арт-терапевтичних занять миі дотримувалися принципу наступності, забезпечуючи цілісністьі та системність психологічних впливів.
The article analyzes the general approaches to the problem of art therapy application peculiarities for younger students with destructive emotional development and fears. Various scientific approaches to the interpretation of the term “children’s fears” are presented, the meaning of which emphasizes the need for real help to children of this category in the educational process, providing support and opportunities for self-realization in the process of integration into society. It is established that the psychological features of the genesis and fears of younger students is the dependence of emotional and development of the child from external and internal factors influencing it. It is stated that the formation of fears and negative emotional symptoms of junior high school students occurs on the basis of personal tumors of this age. As a correctional-therapeutic-rehabilitation technology in dealing with children’s fears, we propose to use music art therapy – an innovative educational technology “treatment” by means of art for the harmonious development of the child’s personality problems in the emotional sphere. Theoretical research and analysis of fear manifestation peculiarities among the children of primary school age indicate the need for special psychological and pedagogical work to optimize the personal and emotional sphere of children. Taking into account the peculiarities of the current level of fears and anxiety in children, we have developed an algorithm for conducting art therapy classes with children of primary school age. It consisted of six stages, each of which is determined by the peculiarities of the child’s adaptation to interaction with the social environment, as well as the difficulties that children experience in the school process. During art-therapeutic classes, we adhered to the principle of continuity, ensuring the integrity and systemic nature of psychological influences.