The aim of the study is to determine the peculiarities of the character traits level and to identify their impact on the pandemic COVID-19 experience in students’ female and male subsamples. Methods: Leonhard- Shmishek’s characterological questionnaire, “The pandemic COVID-19 experience” questionnaire (Martsynkovskaya & Tkachenko), methods of mathematical statistics. The results show that the students’ character traits manifest themselves in different structures of the girls’ and boys’ “group portraits”. Six of ten studied character traits (hyperthymia, emotiveness, exaltation, pedantry, anxiety, demonstrativeness) have statistically meaningful differences in their levels in boys and girls. The traits of emotiveness, exaltation, and pedantry construct the triad with emotional orientation, which dominates among girls. The traits of hyperthymia, cyclothymia, and excitation make the triad with a deedful orientation and dominate among boys. It has been set that the pandemic COVID-19 experience is influenced both by gender- independent character traits (pedantry and anxiety) and gender-dependent ones (rigidity in girls; emotiveness, exaltation, dysthymia, hyperactivity in boys). Calculated meaningful correlations show that girls’ rigidity, pedantry, anxiety, and boys’ emotiveness, pedantry, dysthymia, and exaltation enforce their pandemic COVID-19 experience. Among revealed meaningful correlations is one negative, which indicates that boys’ hyperactivity reduces their pandemic COVID-19 experience. The boys’ character traits have a stronger influence on the pandemic COVID-19 experience (five significant correlations) than girls’ character traits (three significant correlations). It is revealed that girls’ accentuated character traits both occur three times more often and moreover paradoxically weaker influence girls’ COVID-19 pandemic experience than boys’ middle-level traits. Regarding the obtained data on the stronger influence of character traits on the boys’ experience of the COVID-19 pandemic, it is obvious that appropriate psycho correction and psychotherapy with young men require longer and more persistent work, associated with the difficulties of influencing such stable personality’s qualities as character traits.
Метою дослідження було з’ясувати особливості прояву рис характеру та визначити їх вплив на переживання пандемії COVID-19 у підвибірках студентів жіночої й чоловічої статі. Методи: характерологічний опитувальник Леонгарда-Шмішека, опитувальник «Переживання пандемії COVID-19» (Марцинковська, Ткаченко, 2021), методи математичної статистики. Результати свідчать, що риси характеру студентів проявляються в різній структурі «групових портретів» дівчат і хлопців. Для шести з десяти діагностованих рис характеру (гіпертимія, емотивність, екзальтованість, педантичність, тривожність, демонстративність) підтверджено статистично значущі відмінності у рівні їх прояву у хлопців і у дівчат. Риси емотивності, екзальтованості, педантичності утворюють тріаду з емоційною спрямованістю, яка домінує серед дівчат. Риси гіпертимії, циклотимії, збудливості обʼєднані у тріаду діяльної спрямованості, що домінує серед хлопців. Встановлено, що на переживання пандемії COVID-19 впливають як гендерно- незалежні риси характеру (педантичність і тривожність), так і гендерно-залежні (ригідність у дівчат; емоційність, екзальтація, дистимія, гіперактивність у хлопців). Визначені значущі позитивні кореляції свідчать, що ригідність, педантизм і тривожність у дівчат та емотивність, педантичність, дистимія, екзальтованість у хлопців посилюють їх переживання пандемії COVID-19. Встановлено одну значущу негативну кореляцію, яка вказує на те, що гіперактивність хлопців знижує їх переживання пандемії COVID-19. Риси характеру у хлопців спричиняють більш помітний вплив на переживання пандемії COVID-19 (п’ять значущих кореляцій), ніж риси характеру у дівчат (три значущі кореляції). Встановлено втричі більшу поширеність акцентуйованих рис характеру серед дівчат, які парадоксально слабше впливають на переживання пандемії COVID-19 дівчатами, ніж риси характеру середнього рівня прояву, що є типовими для хлопців. Зроблено припущення, що відповідна психокорекція та психотерапія серед юнаків вимагають більш тривалої та наполегливої роботи, пов’язаної з труднощами впливу на такі стійкі психічні властивості особистості, якими є риси характеру.