У статті розглядається аналіз основних тенденцій викладення гуманітарних дисциплін у морських закладах осві-
ти півдня України в період з 1984 по 1990 рік. Як база дослідження були використані навчальні плани Миколаївського
ордена Трудового Червоного Прапора кораблебудівного інституту імені адмірала С. О. Макарова, Херсонського філі-
алу Миколаївського ордена Трудового Червоного Прапора кораблебудівного інституту імені адмірала С. О. Макарова,
Херсонського морехідного училища імені лейтенанта П. Шмідта. Нижньою межею дослідження обрано 1984 рік,
тому що саме цього року була оголошена одна з наймасштабніших реформ освіти згідно з постановою Верховної Ради
Союзу Радянських Соціалістичних Республік “Про основні напрями реформи загальноосвітньої та професійної шко-
ли”. Верхньою межею обрано 1990 рік, рік перед розпадом Радянського Союзу та рік, коли переривається виконання
постанови про “Основні напрями перебудови вищої і середньої спеціальної освіти у країні” (1987 рік). Розкривається
стан морського торговельного флоту в зазначений період. Також дано коротку характеристику стану освіти про-
тягом 1984–1990 років. У навчальних планах вищезазначених закладів освіти нами було визначено загальну кількість
годин, виділених на вивчення всіх предметів на кожному курсі навчання, установлено, скільки годин виділялося на
вивчення гуманітарних дисциплін та скільки відсотків це становить від загальної кількості годин, виділених на вивчен-
ня всіх предметів, також вказано, які гуманітарні дисципліни вивчалися на кожному курсі навчання. У навчальних пла-
нах зазначеного періоду представлені загальнопрофесійні та дисципліни гуманітарного спрямування, тому що на меті
було формування не тільки якісного професійного спеціаліста, а й усебічно розвиненої особистості. Великого значення
надавали також ідеологічній складовій частині підготовки, вихованню в дусі марксизму-ленінізму. Але гуманітарному
аспекту освіти приділялося не досить уваги.
The article deals with the analysis of the main trends of the humanities instructions in maritime educational establishments
of Ukraine during 1984–1990. The curricula of Admiral Makarov Nikolaev Order of the Red Banner of Labor Shipbuilding
Institute, the Kherson branch of the Admiral Makarov Nikolaev Order of the Red Banner of Labor Shipbuilding Institute,
and the lieutenant commander Schmidt Kherson navigation college were used as a basis for the research. The lower limit
of the research was chosen 1984, because this year of all others one of the largest education reforms of the year was announced
according to the resolution of the Supreme Soviet of the USSR “On the main directions of reform of secondary and vocational
schools”. The upper limit is 1990, the year before the disintegration of the Soviet Union and the year when the implementation
of the resolution on “The main directions of restructuring higher and secondary special education in the country” (1987) is
interrupted. The state of the merchant navy in the above-noted period is revealed. A brief description of the state of education
during 1984–1990 is also given. In the curricula of the above-noted educational establishments we determined the total number
of hours allocated for the study of all subjects in every year of study, established how many hours were allocated for the study
of humanities and what percentage it composes in the total number of hours allocated for the study of all subjects. what humanities
were studied in each year of study. The curricula of this period present general professional and humanitarian disciplines,
because the goal was to form not only a qualified professional, but also a many-sided personality. Great importance was also
given to the ideological component of education, training in the spirit of Marxism-Leninism. But not enough attention was paid
to the humanitarian aspect of education.