У 2021 році було створено модельну навчальну програму «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів середньої освіти, яка має забезпечити наступність між початковою і базовою освітою, гнучкий перехід учнів від молодшого шкільного віку до підліткового. Метою статті було провести порівняльний аналіз навчальних програм з фізичної культури відповідно до варіативного модуля «Плавання» у 5 та 6 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Методи дослідження - аналіз науково-педагогічної літератури; метод системного аналізу, метод групування, порівняння та узагальнення. Перевагою модельної навчальної програми став акцент на видах навчальної діяльності учнів, що дає можливості розкрити прикладні аспекти цієї програми: акцент зроблено на практичне виконання рухів і вправ плавання на різних етапах навчання, формування вмінь і навичок пошукові завдання передбачають самостійний пошук і підбір інформації для інформування однокласників на уроках, обговоренні та дискусіях, ігрових завданнях, на проектну діяльність, на інтегровані завдання поєднання рухів та вправ плавання, специфічну рухову діяльність із окремими аспектами вивчення інших предметів; на участь у змаганнях.
In 2021, a model curricula "Physical Culture. Grades 5-6" for general secondary education institutions for the adaptive cycle of education was created, and should ensure continuity between primary and basic education, flexible transition of pupils from primary school age to adolescence. The aim of the article was to conduct a comparative analysis of physical education curricula in 2017 and 2021. The study used the analysis of scientific and pedagogical literature; method of system analysis, method of grouping, comparison and generalization. Both curriculas have some differences in both the invariant and the variable component of the module "Swimming" for 5th and 6th grades. In our opinion, the advantage of the model curriculum was the emphasis on the types of educational activities of students, which in a broad sense allows to reveal the applied aspects of this program, in particular in the 5th grade skills search tasks include independent search and selection of information to inform classmates in lessons, discussions and debates, game tasks, project activities, integrated tasks of combining movements and swimming exercises, specific motor activities with certain aspects of studying other subjects; to participate in competitions. However, in our opinion, the types of learning activities of students in 6th grade are more progressive than in the previous grade. Practical performance of exercises for improvement of technics by the studied styles of swimming, formation of abilities and skills is provided; search tasks for independent search and selection of information about historical facts, interesting examples of the impact of swimming and water treatments on human well-being; discussions and debates, project activities; integrated tasks; game tasks, games with diving in length and depth, relay races; participation in competitions. No significant differences were found in the theoretical data, special physical training and technical training between the two curriculas.