Відповідно до результатів аналізу науково-методичної та довідкової літератури встановлено, що питанням модернізації освітнього процесу, зокрема системи патріотичного виховання, а також фізичної культури учнів та учениць Нової української школи із акцентованим використанням засобів національних одноборств присвячено недостатню кількість науково-методичних праць, що потребує подальших наукових розвідок та підкреслює актуальність і практичну складову обраного напряму дослідження. Головною метою дослідження є розроблення проєкту варіативного модуля «Козацький двобій» для учнів та учениць 5 класів Нової української школи. В процесі дослідно-аналітичної роботи були використані наступні методи: аксіоматичні, ідеалізації, історичні і логічні, сходження від конкретного, формалізації тощо. В результаті теоретичного дослідження членами науково-дослідної групи розроблено проєкт варіативного модуля «Козацький двобій» (складової модельної навчальної програми «Фізична культура, 5 клас» для закладів загальної середньої освіти) Нової Української школи.
According to the Results of the analysis of Scientific-methodical and reference literature it is established that the issues of modernization of the educational process, in particular the System of Patriotic education According to the Results of the Analysis of Scientific-methodical and Reference literature it is established that the issues of Modernization of the Educational process, in particular the System of Patriotic education, as well as the Physical Culture of students of the New Ukrainian School with an emphasis on the use of National Martial Arts is insufficient number of Scientific and methodological works, which requires further Research and emphasizes the relevance and Practical component of the chosen field of study. The main Purpose of the Research is to develop a project of a Variable Module "Cossack fight" for students in grades 5 of the New Ukrainian School. In the process of research and analytical work, the following methods were used: axiomatic, idealization, historical and logical, convergence from the specific, formalization, and so on. As a Result of Theoretical Research, members of the Research Group developed a project of a Variable Module "Cossack fight" (part of the Model curriculum "Physical Culture, 5 grades" for secondary education) of the New Ukrainian School.