У статті наголошено на потребі розвитку інклюзивної освіти як моделі соціального устрою; проаналізовано нор-
мативно-правове забезпечення інклюзивної освіти в Україні; акцентовано увагу на наукових дослідженнях. Встанов-
лено зміст та напрями реалізації інклюзивного навчання в дошкільній галузі, виокремлено системно-комплексний, осо-
бистісно орієнтований та компетентнісний підходи до навчання та виховання дітей дошкільного віку з порушеннями
розвитку; виокремлено основні завдання на сучасному етапі. Звернено увагу на пріоритетні напрями, ідеї інклюзивної
освіти; розкрито статистичні дані щодо реалізації державної політики України на шляху її розвитку.
Актуалізовано функціонально-змістові характеристики професійної діяльності вихователя закладу дошкільної
освіти щодо здійснення інклюзивного навчання та виховання дошкільників; основні її напрями; визначено вимоги щодо
адаптації та модифікації навчально-виховного процесу закладу дошкільної освіти до індивідуальних можливостей,
потреб, здібностей дошкільників, які мають порушення розвитку.
Встановлено, що організаторські та педагогічні здібності педагога, його вміння та навички реалізації поставле-
них завдань на практиці, сформована інклюзивна компетентність дозволяють організувати безперешкодне освітнє
середовище, у якому успішно розвиватимуться всі без винятку вихованці.
Наголошено на особливостях розвитку дітей дошкільного віку, специфіці здійснення виховного впливу, спрямова-
ності педагогічної дії. Звернено увагу на потребу підвищення професійного рівня педагогів-практиків щодо реалізації
поставлених завдань. Встановлено засадничі принципи інклюзивної освіти, форми роботи з дітьми дошкільного віку
з різними нозологіями; розкрито найбільш ефективні інклюзивні практики в закладах дошкільної освіти.
The article emphasizes the need to develop inclusive education as a model of social order; the legal support of inclusive education
in Ukraine is analyzed; emphasis is placed on scientific research. The content and directions of implementation of inclusive
education in the preschool field are established, system-complex, personality-oriented and competence-based approaches
to education and upbringing of preschool children with developmental disabilities are singled out; the main tasks at the present
stage are highlighted. Attention is paid to priority areas, ideas of inclusive education; statistical data on the implementation
of the state policy of Ukraine on the way to its development are revealed.
The functional and semantic characteristics of the professional activity of the educator of the preschool institution on
the implementation of inclusive education and upbringing of preschoolers have been updated; its main directions; the requirements
for the adaptation and modification of the educational process of preschool education institutions to the individual capabilities,
needs, abilities of preschoolers with developmental disabilities are determined.
It is established that the organizational and pedagogical abilities of the teacher, his skills and abilities to implement the tasks
in practice, the formed inclusive competence allow to organize a smooth educational environment in which all students will
successfully develop without exception.
Emphasis is placed on the peculiarities of the development of preschool children, the specifics of the implementation of educational
influence, the direction of pedagogical action. Attention is drawn to the need to improve the professional level of teachers-
practitioners in the implementation of the tasks. The basic principles of inclusive education, forms of work with preschool
children with different nosology are established; the most effective inclusive practices in preschool institutions are revealed.