Формування екологічно доцільної поведінки як невід’ємної складової частини екологізації сучасної дошкільної осві-
ти є головним викликом часу. Аналіз методологічних напрацювань у дослідженнях, присвячених професійній підготовці
у виші, виявив, що концептуальні засади мають відповідати певним усталеним вимогам. Одна з таких вимог – урахо-
вувати закономірності та принципи фахової підготовки. У статті розкрито базові закономірності, що висвітлюють
стійкі, об’єктивні, суттєві зв’язки між компонентами процесу професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної
освіти до виховання екологічно доцільної поведінки дошкільників. Зосереджено увагу і на тих закономірностях профе-
сійної підготовки, що розкривають специфіку досліджуваної нами теми.
Знання й опертя на вказані закономірності закладає вектор та системотворчі орієнтири розроблення принципів
(розпоряджень) щодо забезпечення оптимальності й ефективності процесу професійної підготовки (загальнопедаго-
гічні – цілеспрямованості, гуманізації, екологізації, системності, науковості, безперервності, інтегративності, варі-
ативності та гнучкості, інноваційності, принцип практичного спрямування; специфічні – принцип етичної й есте-
тично-емоційної вимірності, діалогізації освітньої взаємодії, урахування краєзнавчого та регіонального компонентів,
принцип прямування від професійних очікувань до успіхів і досягнень усіх майбутніх фахівців дошкільної освіти в окрес-
леному аспекті еколого-педагогічної діяльності).
Зроблено висновок, що процес професійної підготовки студентів до виховання екологічно доцільної поведінки
дошкільників буде ефективним та результативним за умови врахування базових і специфічних закономірностей, що
висвітлюють стійкі, об’єктивні, суттєві зв’язки між його компонентами.
The formation of environmentally sound behavior as an integral part of the greening of modern preschool education is
the main challenge of the time. Analysis of methodological developments in research on vocational training in higher education
revealed that the conceptual framework must meet certain established requirements. One of such requirements is to take
into account the laws and principles of professional training. The article reveals the basic patterns that highlight the stable,
objective, significant links between the components of the process of training future preschool education professionals to educate
environmentally sound behavior of preschoolers. Attention is also focused on the laws of professional training that reveal
the specifics of our research topic.
Knowledge and reliance on these laws lays the vector and system-oriented guidelines for the development of principles
(instructions) to ensure the optimality and efficiency of the training process (general pedagogical – purposefulness, humaniza tion, greening, systematics, science, continuity, integrativity, variability and flexibility, innovation specific – the principle of ethical
and aesthetic-emotional dimension, dialogue of educational interaction, taking into account local and regional components,
the principle of moving from professional expectations to the successes and achievements of all future preschool education
professionals in the outlined aspect of environmental and pedagogical activities). It is concluded that the process of professional
preparation of students for the education of environmentally sound behavior of preschoolers will be effective and efficient,
taking into account the basic and specific patterns that highlight the stable, objective, significant links between its components.