Статтю присвячено одній з актуальних проблем сучасних наукових досліджень – міжкультурній компетентності,
зокрема, проблемі її становлення як самостійного наукового напряму. Здійснено теоретичний аналіз наукових праць
із досліджуваної теми та міжнародних документів. Авторка статті дійшла висновку, що зародження міжкультур-
ної компетентності розпочалося після Другої світової війни. Доведено, що причиною появи нового напряму стала
потреба, яка виникла у спілкуванні з представниками різних країн та народів, що не могла бути задоволена тогочас-
ними комунікативними інструментами. Зауважимо, що знання іноземної мови не було достатнім засобом комунікації
з представниками інших культур.
Авторка статті вивчила та проаналізувала розвиток наукових уявлень про міжкультурну компетентність у Спо-
лучених Штатах Америки, в Європі та Україні у хронологічній послідовності.
Досліджено, що термін “міжкультурна компетентність” з’явився в процесі вивчення міжкультурної комунікації
та виведення її в окрему галузь. Аналіз наукових праць з теми дав глибше розуміння того факту, що зародження науко-
вого напряму стало наслідком практичної необхідності американських дипломатів забезпечувати успішну взаємодію
з населенням країн перебування з урахуванням їхніх культурних особливостей.
Узагальнивши інформаційний масив наукової літератури, авторка зазначає, що дослідженням проблематики куль-
турного розмаїття в Європі вже понад 50 років. Вивчено та проаналізовано низку міжнародних документів, прийня-
тих Радою Європи, які покликані регулювати питання міжкультурного діалогу як між країнами-членами Ради та їх
громадянами, так і в межах самих країн.
Авторка статті звертає увагу на те, що у вітчизняній науці міжкультурна компетентність почала широко вивча-
тися лише на початку XXI ст. Також зауважено на важливості таких досліджень для формування інтеркультурної
компетентності фахівців різних галузей, враховуючи сучасні глобалізаційні й інтеграційні процеси, поглиблення мігра-
ційних процесів в Україні та світі.
The article is devoted to one of the actual problems of modern research – intercultural competence, namely to the problem
of its formation as an independent scientific direction. Theoretical analysis of scientific works on the theme under investigation
and international documents is conducted. The author of the article came to the conclusion that the incipience of intercultural
competence began after the end of World War II. It is proved that the reason of a new scientific direction emergence was the need
to communicate with representatives of different countries and people, that could not be satisfied by means of communication
tools of that time. We should mention that knowledge of a foreign language was not a sufficient communication means with
representatives of other countries.
The author of the article studied and analyzed the development of scientific ideas in the United States, Europe and Ukraine
in chronological order.
It is investigated that the term “intercultural competence” appeared in the course of studying of intercultural competence
peculiarities and singling it out into separate scientific field. The research works analysis on the topic gave better understanding
that the new scientific field incipience was the practical need consequence of American diplomats to ensure successful interaction
with population of countries of their being, considering their cultural characteristics.
Having generalized the scientific literature informational massive, the author of the article notes that the intercultural
diversity investigation in Europe is over 50 years. A number of international documents adopted by the Council of Europe, that
are to regulate the intercultural dialogue issues, both between the member-states of the Council and their citizens, and with
the countries, have been studied and analyzed.
The author of the article pays attention that intercultural competence in Ukrainian science began to be widely investigated
only at the beginning of the XXI century. It is indicated on the importance of such research for the intercultural competence
formation of various fields specialists, considering modern globalization and integration processes, the migration processes
deepening as in Ukraine so in the world.