У статті висвітлюється питання забезпечення демократизації освітнього процесу в професійній підготовці вчителя початкової школи та визначається його вплив на якість професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Проведений аналіз літератури з питання дав можливість розглянути демократизацію освіти як складний, багатогранний процес, який містить усі складники системи освіти, зокрема: від управління освітою на рівні держави, системи освіти та школи до управління спілкуванням та самоорганізацією кожного учасника освітнього процесу.
Демократизація освітнього процесу розглядається як впровадження демократичних засад у спільну діяльність учасників, встановлення «суб’єкт-суб’єктних» відносин під час навчання. Проявами демократизації освіти у навчальному процесі є розвиток суб’єктності студентів, які виступають активними учасниками професійного становлення та особистісного розвитку, встановлення відносин співпраці та партнерства в освітньому процесі. Демократизація освітнього процесу передбачає використання викладачем активних методів навчання, до яких належать інтерактивні вправи, групова робота, дослідницькі, проєктні завдання. Це призводить до зміни місця та ролі викладача – від інформатора, наставника до фасилітатора. Сприятливі умови створює демократичне освітнє середовище закладу вищої освіти, яке базується на принципах альтернативності, різноманітності, вільного вибору та відповідальності студентів.
Демократизація освітнього процесу забезпечує свідоме засвоєння професійних знань через їхнє особистісне засвоєння студентами, формування фахових компетентностей через активну практичну діяльність, але насамперед забезпечує розвиток демократичних цінностей особистості, формування у них активної та відповідальної громадянської позиції, що є основою становлення конкурентоздатного вчителя початкової школи та підвищення якості професійної підготовки.
The article highlights the issue of ensuring the democratization of the educational process in the professional training of pri- mary school teachers and determines its impact on the quality of future primary school teachers’ training. The analysis of the literature on the issue allowed us to consider the democratization of education as a complex, multifac- eted process that includes all components of the education system: from education management at the state level, education and school systems to communication management and self-organization of each participant. The democratization of the educational process is seen as the introduction of democratic principles in the joint activities of its participants, the establishment of subject-to-subject relations during training. Manifestations of the democratization in the educational process are the development of student agency, as they are active participants in professional and personal development, the establishment of community relations and cooperation in the educational process. The democratization of the educational process involves the use of active teaching methods, which include interactive exercises, group work, research, project tasks. This leads to a change in the place and role of the teacher: from an informant, a mentor to a facilitator. Favorable conditions are created by a democratic educational environment based on the principles of alternativeness, diversity, free choice, and responsibility of students. The democratization of the educational process ensures the conscious assimilation of professional knowledge through personal acquisition by students, the development of professional competencies through active practice, but also ensures the development of democratic personal values, active and responsible citizenship, which is the basis of developing a competitive primary school teacher and improving the quality of vocational training.