У дослідженні висвітлено три основні цільові аспекти розвитку початкового технічного профілю, серед яких – соціальний, психологічний, дидактичний. Тема розвитку сучасного змісту для початкового технічного напряму позашкільної освіти потребує системного вивчення підходів до розвитку окремих напрямів позашкільної освіти, зокрема підходів, орієнтованих на особистість. Проаналізовано поняття “компетентність”. Сутність цього терміна передає здатність використовувати набуті знання, уміння та навички в життєвих ситуаціях. Особистісно-орієнтований підхід сформувався під час переходу від авторитарної освіти до радянської доби й передбачив оновлення освітньої парадигми, шукаючи онтологічні, ціннісні та методологічні основи освіти. Установлено, що особливими характеристиками особистісно-орієнтованого підходу до проектування навчального процесу є суб’єкт-суб’єктна взаємодія учасників освітнього процесу, умови для самореалізації особистості, активізація самосвідомості особистості, розвиток зовнішніх і внутрішніх причин навчання учнів, задоволеність вирішенням навчальних завдань у співпраці з іншими дисциплінами; умови для самовідновлення, самооцінки та саморегуляції діяльності всіх учасників освітнього процесу. Зміст гуртків технічного профілю на початковому ступені орієнтований на школярів початкових класів. Для правильного впровадження діяльнісного підходу в навчальний процес варто враховувати такі принципи: організована діяльність вихованця повинна надавати простір для їх негайного розвитку; засвоєння вихованцем знань має бути результатом творчих пошуків дитини під керівництвом педагога; завданням педагога є сформулювати питання, відповіді на які необхідно знайти в спільній діяльності, зовнішня мотивація знань вихованців змінюється внутрішньою мотивацією та активними стимулами до постановки навчальних цілей, учень є суб’єктом навчального процесу в гуртку. Уточнено, що культурологічний підхід до формування змісту освіти ґрунтується на використанні комплексу методологічних прийомів, що забезпечують аналіз соціально-психологічних факторів освіти з точки зору культурологічних концепцій, що формують системи: культуру, культурні моделі, норми й цінності, спосіб життя, діяльність і культурні інтереси. Запропоновано принципи-критерії сучасного утримання гуртків з початкового технічного профілю: гнучкість змісту відповідно до потреб учнів; вивчення змісту навчання на основі компетентності в майбутньому; орієнтація змісту освіти на функціональне використання набутих знань; зміст освіти повинен орієнтуватися на формування особистісних і культурних цінностей і ціннісно-смислових орієнтацій вихованця.
The study highlights three main target aspects of the development of the initial technical profile, including: social, psychological, didactic. The topic of modern content development for the initial technical direction of preschool education requires systematic study of approaches to the development of certain areas of preschool education, in particular, approaches focused on personality. The concept of “competence” is analyzed. The essence of this term conveys the ability to use the acquired knowledge, skills and skills in life situations. A personality-oriented approach was formed during the transition from authoritarian education to the Soviet era and provided for the renewal of the educational paradigm, looking for ontological, value and methodological foundations of education. It is established that special characteristics of personality-oriented approach to designing of educational process are: sub- jectsubject interaction of participants of educational process, created conditions for self-realization of personality, activation of self-consciousness of personality, development of external and internal reasons of learning of students, satisfaction with solution of educational tasks in cooperation with other disciplines; create conditions for self-renewal, self-esteem and self-regulation of the activities of all participants in the educational process. The content of technical profile circles at the initial level is focused on primary school students. To properly carry out an active approach to the educational process, the following principles should be taken into account: organized activities of the student should provide space for their immediate development; learning knowledge should be the result of a child's creative quest under the guidance of a teacher; the task of the teacher is to formulate questions that need to be answered in common activities, the external motivation of the students knowledge is changed by internal motivation and active incentives for setting educational goals, the student is the subject of the educational process in the circle. It is clarified that the cultural approach to the formation of the content of education is based on the use of a complex of methodological techniques that provide an analysis of social and psychological factors of education from the point of view of cultural concepts that form systems: culture, cultural models, norms and values, lifestyle, activities and cultural interests. The principles-criteria of modern retention of circles from the initial technical profile were proposed: flexibility of content according to the needs of students; study of learning content based on competence in the future; orientation of the content of education to the functional use of acquired knowledge; the content of education should focus on the formation of personal and cultural values and value-meaning orientations of the student.