Розкрито особливості освітньої технології “критичного мислення”, яка ґрунтується на вихідному положенні, що сприймання будь-якої інформації залежить від попереднього досвіду особистості, суть поняття “критичне мислення” як багатовимірного бачення світу, “актуалізація”, “рефлексія”, “саморозвиток фахівців дошкільної освіти”, “особистісне самовдосконалення”. Автором статті перелічено параметри критичного мислення, а також названі ознаки, за допомогою яких можна визнати себе як особистість, яка критично мислить, описано послідовність етапів критичного мислення, а також названо розумові дії, які формуються під час використання технології, запропоновано приблизну структуру проведення спеціально організованої навчальної діяльності зі здобувачами, побудованої на основі технології критичного мислення, і надано методичні рекомендації щодо проведення дискусії на морально-етичну тему з метою формування в здобувачів основ критичного мислення в умовах впливу ЗМІ й Інтернету. Охарактеризовано основні прийоми критичного мислення, що застосовуються під час лекційних занять, а також наведено приклади таблиць, які доцільно використовувати для роботи з інформацією. Окремо розглянуто способи аналізу інформації, що стосується однієї й тієї ж теми, але надходить із різних джерел. Надано корисні поради для викладача щодо формулювання запитань до здобувачів у процесі роботи з різними джерелами інформації з метою формування в них критичного мислення. Розкрито основні правила організації дискусії як прийому технології “критичного мислення”, роз’яснено основні правила планування дискусії, а також перелічено декілька варіантів розробки навчальних тем на основі дискусії. Окремо приділено увагу розкриттю вимог до особистості викладача, який застосовує технологію “критичного мислення”, його функції в процесі організації освітньої взаємодії зі здобувачами, розкриттю прийомів мотивації здобувачів до отримання необхідних знань у процесі роботи з інформацією. Подано провідні напрями організації взаємодії зі здобувачами з метою сприяння формуванню в них основ критичного мислення як основи для особистісного самовдосконалення.
The features of educational technology “Critical Thinking”, based on the initial position that the perception of any information depends on previous personal experience, the essence of “critical thinking” as a multidimensional world view, “actualization”, “reflection”, “preschool education specialists self-development”, “personal self-improvement” are revealed in the article. The parameters of critical thinking are listed by the author of the article and the signs by which you can recognize yourself as a critical thinking person are named, the critical thinking sequence are described, and mental actions that are formed during the use of technology are named, too. The special educational activities with students, based on the technology of critical thinking and guidelines for discussion on moral and ethical issues in order to form in applicants the basics of critical thinking in the face of the media and the Internet are proposed. The main techniques of critical thinking used during lectures are described, and examples of tables that should be used to work with information are given. Methods of analysing information related to the same topic, but coming from different sources, are considered separately. Useful advice for the teacher on the formulation of questions to students in the process of working with different sources of information in order to form their critical thinking. The basic rules of discussion as a technique of “Critical Thinking” are revealed in the article; the basic rules of planning a discussion are explained, and several options for the development of educational topics based on discussion are listed. Special attention is paid to the disclosure of requirements for the personality of the teacher who uses the technology of “Crit- ical Thinking”, its functions in the process of organizing educational interaction with students, disclosing techniques to motivate students to obtain the necessary knowledge in the process of working with information. The leading directions of the organiza- tion of interaction with students in order to promote the formation of the critical thinking foundations as a basis for personal self-improvement are presented. The features of educational technology “Critical Thinking”, based on the initial position that the perception of any information depends on previous personal experience, the essence of “critical thinking” as a multidimensional world view, “actualization”, “reflection”, “preschool education specialists self-development”, “personal self-improvement” are revealed in the article. The parameters of critical thinking are listed by the author of the article and the signs by which you can recognize yourself as a critical thinking person are named, the critical thinking sequence are described, and mental actions that are formed dur- ing the use of technology are named, too. The special educational activities with students, based on the technology of critical thinking and guidelines for discussion on moral and ethical issues in order to form in applicants the basics of critical thinking in the face of the media and the Internet are proposed.
The main techniques of critical thinking used during lectures are described, and examples of tables that should be used to work with information are given. Methods of analysing information related to the same topic, but coming from different sources, are considered separately. Useful advice for the teacher on the formulation of questions to students in the process of working with different sources of information in order to form their critical thinking. The basic rules of discussion as a technique of “Critical Thinking” are revealed in the article; the basic rules of planning a discussion are explained, and several options for the development of educational topics based on discussion are listed. Special attention is paid to the disclosure of requirements for the personality of the teacher who uses the technology of “Critical Thinking”, its functions in the process of organizing educational interaction with students, disclosing techniques to motivate students to obtain the necessary knowledge in the process of working with information. The leading directions of the organization of interaction with students in order to promote the formation of the critical thinking foundations as a basis for personal self-improvement are presented.