Стаття містить аналіз проблеми формування професійної компетентності майбутнього вчителя в педагогічній теорії та практиці. У статті розкриваються значення термінів “компетентність”, “професійна компетентність”, описуються елементи, блоки й типи професійної компетентності майбутнього вчителя. Текст роботи засвідчує актуальність проблеми формування професійної компетентності майбутнього вчителя, здатного систематично креативно та самостійно вирішувати поставлені завдання, моделювати освітній процес, утілювати нові ідеї й технології навчання в сучасних соціально-економічних умовах. Професійна компетентність є основним показником діяльності сучасного вчителя, вивчається в контексті проблеми реалізації особистісних характеристик фахівця, розвитку його професійної свідомості й рефлексії, динаміки професійного самовизначення. Професійна компетентність визначається головним чином рівнем професійної освіти, досвідом та індивідуальними здібностями людини, її прагненнями до безперервного самовдосконалення й самоосвіти, творчим ставленням до справи. Професійно компетентний учитель здатен постійно вдосконалюватися, самореалізовуватися, навчатися протягом усього життя, а також створювати оптимальні умови для творчого розвитку учнів у процесі навчально-виховної роботи. Також у роботі автори зазначають шляхи формування професійної компетентності здобувачів вищої освіти й висвітлюють основні аспекти формування базових компетенцій майбутнього вчителя. Визначено, що умовами успішного формування професійної компетентності є формування світогляду та спрямованості особистості, на основі яких відбувається засвоєння майбутніми вчителями знань, умінь і навичок; розвиток професійних здібностей і професійно значущих рис особистості в контексті набуття педагогічного досвіду; індивідуально-диференційований підхід до майбутніх учителів у освітньому процесі.
The article contains an analysis of the problem of formation of professional competence of the future teacher in pedagogical theory and practice. The article reveals the meanings of the terms “competence”, “professional competence”, describes the elements, blocks and types of professional competence of the future teacher. The text of the work testifies to the urgency of the problem of forming the professional competence of the future teacher, able to systematically creatively and independently solve tasks, model the educational process, implement new ideas and learning technologies in modern socioeconomic conditions. Professional competence is the main indicator of a modern teacher and is studied in the context of the problem of realizattion of personal characteristics of a specialist, the development of his professional consciousness and reflection, the dynamics of professional self-determination. Professional competence is determined mainly by the level of professional education, experience and individual abilities, a person's desire for continuous self-improvement and self-education, a creative attitude to work. A professionally competent teacher is able to constantly improve, self-realize, learn throughout life, as well as create optimal conditions for the creative development of students in the process of educational work. Also in the work the authors note the ways of forming the professional competence of higher education seekersand highlight the main aspects of the formation of basic competencies of the future teacher. It is determined that the conditions for the successful formation of professional competence are: the formation of worldview and personality orientation, on the basis of which future teachers acquire knowledge, skills and abilities; development of professional abilities and professionally significant personality traits in the context of gaining pedagogical experience; individual-differentiated approach to future teachers in the educational process.