Розкрито проблему впровадження сучасних методик викладання музичного мистецтва у навчально-виховний процес закладу середньої освіти. Зазначено, що ключовою проблемою для забезпечення якісної шкільної музичної освіти є питання модернізації та розширення інноваційних підходів у музичній педагогічній практиці. Висвітлено методику реалізації особистісно-орієнтованих технологій музичного навчання учнів початкової школи на основі народнопедагогічних традицій. З’ясовано, що запропонована методика передбачає залучення дитини до народного музичного середовища, встановлення суб’єкт-суб’єктних відносин учителя й учнів у процесі музичного навчання, стимулювання розвитку творчого потенціалу кожного учня у різних видах музичної діяльності. Розкрито й охарактеризовано комплекс особистісно-орієнтованих технологій музичного навчання учнів початкової школи на основі народнопедагогічних традицій. У межах публікації здійснено аналіз комплексу методів і висвітлено сутність методики формування художніх смаків старшокласників у процесі вокального навчання. Акцентовано увагу на тому, що ця методика включає оптимальні форми вокальної роботи зі старшокласниками у позакласній діяльності, до яких віднесено індивідуальні, “парні” й ансамблево-групові заняття, а також форми педагогічного моніторингу навчальних досягнень старшокласників. Розкрито інноваційну методику розвитку творчих здібностей школярів на основі пісенного фольклору. Обґрунтовано її унікальність, яка полягає у поєднанні новітніх технологій у галузі методики навчання музики із творчим переосмисленням української пісенності. Висвітлено методику розвитку ладоінтонаційного мислення учнів із вадами усного мовлення на основі ідей орхес- тичного виховання ц евритмії. Доведено її ефективність у розвитку творчих здібностей дитини. Наголошено, що означені методики формують мотивацію до навчання, сприяють успішній самореалізації особистості, відкривають шлях удосконаленню практики, внесенню інноваційних перетворень у методику викладання музики.
The article reveals the problem of introducing modern methods of teaching musical art into the educational process of a secondary school. It is noted that the key problem of ensuring high-quality school music education is the issue of modernization and expansion of innovative approaches in musical pedagogical practice. The method of implementation of personality-oriented technologies of musical education for elementary school students on the basis of folk pedagogical traditions is highlighted. It was found that the proposed methodology provides for the involvement of the child in the folk musical environment, the establishment of subject-subject relations between the teacher and students in the process of musical education, stimulation of the development of the creative potential of each student in various types of musical activity. The complex of personality-oriented technologies of musical teaching of elementary school students based on folk pedagogical traditions is revealed and characterized. Within the framework of the publication, the analysis of a set of methods is carried out and the essence of the methodology for the formation of artistic tastes of high school students in the process of vocal training is covered. Emphasis is focused on the fact that this technique includes the optimal forms of vocal work with high school students in extracurricular activities, which include individual, pair and ensemble-group lessons, as well as forms of pedagogical monitoring of the high school students achievements. An innovative method of developing the creative abilities of schoolchildren on the basis of song folklore is revealed. Its uniqueness is substantiated, which lies in the combination of the latest technologies in the field of methods of teaching music with a creative rethinking of Ukrainian songwriting. The method of development of palm intonation thinking of students with speech defects based on the ideas of orchestral education and eurythmy is highlighted. Its effectiveness in the development of the child’s creative abilities has been proven. It is emphasized that these methods form the motivation to learn, arouse great interest in the art of music, contribute to the successful self-realization of the individual, open the way to improve practice, make innovative changes in the methodology of teaching music.