Стаття присвячена аналізу необхідності розвитку сучасної освіти виходячи зі зміни місця людини у виробництві в умовах інформаційного суспільства. Визначено такі пріоритети моделі сучасної освіти, як безперервність, фундаменталізація, відкритість, універсальність, варіативність, цілісність, діяльнісна спрямованість, інформатизація, природовідповідність. Зазначено, що запровадження юридичних дисциплін для бакалаврів технічних спеціальностей в умовах коледжу має впливати на правосвідомість здобувача освіти, орієнтуючись на два основні принципи: облік вікових особливостей та індивідуальні якості особистості. Правове виховання є процесом формування правової культури та правової поведінки, що полягає у здійсненні правового всенавчання, розвитку правової свідомості та законослухняної поведінки. Зазначено, що у рамках навчальних курсів дисциплін для формування правової компетентності бакалаврів технічних спеціальностей в умовах коледжу неможливо викласти весь запас знань людства, накопичених у цій галузі. Обов’язково стоїть завдання компресії, стиснення інформації, лаконічності та достатності, тобто її мінімізації, однак однією з умов стиснення залишається дотримання її помірності, необхідного збереження цілісності цієї системи знань, яка представлена у концентрованому вигляді, що також узгоджується із модульним підходом вивчення навчальних дисциплін. Проаналізовано, що завдяки дистанційному навчанню розвиваються практичні та творчі здібності викладача, він повинен володіти активними методами навчання та допомагати здобувачам освіти формувати власні стилі навчання в онлайн-режимі, опановувати можливості платформи онлайн-навчання та необхідне програмне забезпечення, долати труднощі та бар’єри електронного спілкування. Доведено, що для підвищення ефективності навчання бакалаврів технічних спеціальностей в умовах коледжу необхідно застосовувати різні інтерактивні інноваційні технології, активно залучати здобувачів освіти до науково-дослідної роботи, застосовувати дуальне навчання, проводити віртуальні екскурсії, не нехтуючи кейс-методами, методами мозкового штурму, подавати матеріал із запланованими помилками.
The article is devoted to the analysis of the need for the development of modern education based on the change in the place of a person in production in an information society. The priorities of the modern education model are determined as continuity, fundamentalization, openness, universality, variability, integrity, activity orientation, informatization, environmental compliance. It is noted that the introduction of legal disciplines for bachelors of technical specialties in a college environment should influence the legal consciousness of an applicant for education, focusing on two basic principles: taking into account age characteristics and individual personality traits. Legal education is the process of forming a legal culture and legal behavior, which consists in the implementation of legal education, the development of legal consciousness and law-abiding behavior. It is noted that within the framework of training courses of disciplines for the formation of legal competence of bachelors of technical specialties in a college environment, it is impossible to outline the entire stock of human knowledge accumulated in this area. The task of compression, compression of information, conciseness and sufficiency, that is, its minimization, is imperative. However, one of the conditions for compression is the observance of its moderation, the necessary preservation of the integrity of this knowledge system, which is presented in a concentrated form, which is consistent with the modular approach to studying academic disciplines. It was analyzed that distance learning develops the teacher’s practical and creative abilities, he must have active teaching methods and help education seekers form their own learning styles online, master the capabilities of the online learning plat- form and the necessary software, overcome the difficulties and barriers of e-learning. communication. It has been proven that in order to increase the efficiency of training bachelors of technical specialties in a college environment, it is necessary to apply various interactive innovative technologies, actively involve applicants in research work, apply dual training, conduct virtual excursions without neglecting case methods, brainstorming methods, submit material with planned errors.