У статті йдеться про визначальну роль сім’ї у вихованні дитини, профілактиці правового нігі-
лізму і формуванні злочинної поведінки у підлітків. Розглянуто особливості соціалізації дитини
в сім’ї, а також фактори, які впливають на формування криміногенної поведінки неповнолітніх.
Визначено основні недоліки сімейного виховання, проаналізовано статистику злочинності серед
неповнолітніх за останні десять років.
Розглядається проблема сімейного неблагополуччя як основної причини, яка впливає на поведін-
ку неповнолітнього. Крім того, виділено такі причини формування протиправної поведінки непо-
внолітніх, як: вплив найближчого оточення (друзі, школа, сусіди, знайомі), потреба в самоствер-
дженні, надмірна опіка, вплив засобів масової інформації, недоліки шкільного виховання, надлишок
відеоігр та безконтрольне проведення часу за комп’ютером, смартфоном, у соціальних мережах.
Важливим є вплив батьківського виховання та найближчого оточення на виховання дитини,
її соціалізацію та формування правової спрямованості, з одного боку. З іншого – несприятлива
обстановка в сім’ї, негативні приклади переймаються дитиною, переносяться у свідому поведінку
і сприймаються як норма.
Недостатня увага, надмірний контроль, недовіра до дитини з боку батьків відштовхує дітей
від них, втрачається довіра, почуття безпеки, дружби, що в сукупності негативним чином відо-
бражається на вихованні та поведінці зокрема.
На основі офіційної статистики констатовано, що за останні 10 років спостерігається змен-
шення чисельності зареєстрованих кримінальних правопорушень, вчинених неповнолітніми (зокре-
ма, з 2012 р. до 2020 р. приблизно у 3,5 раза: із 14,5 тис. до 4 тис. зафіксованих випадків).
Запропонована модель поведінки вчителів у разі виявлення проблем у дитячому колективі
з метою недопущення посягання на права, свободу, честь, гідність, законні інтереси неповнолітніх.
The article deals with the decisive role of the family in the upbringing of the child, the prevention
of legal nihilism and the formation of criminal behavior in adolescents. The peculiarities of socialization
of the child in the family are considered, as well as factors that influence the formation of criminogenic
behavior of minors. The main disadvantages of family education are determined, crime statistics are
analyzed among the minors over the past ten years.
The problem of family disadvantages is considered as a basic cause that affects the behavior of a minor.
In addition, the following reasons for the formation of unlawful behavior of minors are allocated:
the influence of the nearest environment (friends, school, neighbors, familiar), need for self-affirmation,
excessive burns, mass media, disadvantages of school education, surplus video games and uncontrolled
pastime for the computer Uther, smartphone, social networks.
Inexpensive is the influence of parental education and closest environment in the education of a child,
its socialization and formation of legal orientation, on one side. From another - an unfavorable situation
in the family, negative examples are concerned with a child and are transferred to conscious behavior
and perceived as a norm.
Insufficient attention, excessive control, distrust of the child from parents, repels children from them,
there is a trust, a sense of security, friendship, which in combination in a negative way is reflected in
education and behavior, in particular.
On the basis of official statistics, it is stated that over the past 10 years there has been a decrease in
the number of registered criminal offenses committed by minors (in particular from 2012 to 2020 by about
3.5 times: from 14.5 thousand to 4 thousand fixed cases).
The proposed model of teacher behavior in case of identification of problems in the children's team in
order to prevent the attack on rights, freedom, honor, dignity, lawful interests of minors.