У цій статті наводиться аналіз та систематизація практики Європейського суду з прав люди-
ни (далі – ЄСПЛ) за три роки – з 2018 до 2020. Така інформація була зібрана на основі десятків
коментарів Європейського суду з прав людини стосовно певної статті Конвенції про захист прав
людини та основоположних свобод, а також різноманітних звітів звичаєвого права Суду. На під-
ставі цього було виокремлено основні принципи, які визначають законність спеціальної конфіска-
ції, критерії відповідності заходам кримінально-правового характеру та законність застосування
спеціальної конфіскації без обвинувального вироку. Проаналізовано відповідність українського
кримінального законодавства щодо застосування заходів кримінально-правового характеру прак-
тиці ЄСПЛ. Досліджено правову позицію Суду стосовно спеціальної конфіскації як важливого
превентивного заходу кримінально-правового характеру на сучасному етапі. Розглянуто види спе-
ціальної конфіскації, які ЄСПЛ визначає як покарання. З’ясовано презумпції, які Суд встановив для
проведення спеціальної конфіскації, а також правила, яких має дотримуватися державна влада
у разі застосування такого заходу, та національні суди – у разі постановлення рішення. Розкри-
то зміст спеціальної конфіскації у контексті основоположних прав особи, які передбачені Кон-
венцією, зокрема, права на справедливий суд, принципу «ніякого покарання без закону», а також
засади, яка міститься у статті першій Першого Протоколу до Конвенції, тобто захист права
власності. Емпіричну базу дослідження становили матеріали справ, до яких будь-яка зацікавлена
особа може звернутися за більшою інформацією у справах, які стосуються спеціальної конфіскації
Також досліджено питання підстав та меж пропорційності покарання у разі винесення законного
рішення. Визначені загальні засади проведення спеціальної конфіскації та інші суміжні питання,
що становлять підґрунтя для внесення пропозиції до української правової системи та практики її
застосування. Незважаючи на те, що в Україні зміни до кримінального законодавства щодо засто-
сування спеціальної конфіскації діють протягом 8 років, світовий досвід щодо вирішення проблем,
пов’язаних із застосуванням конфіскації майна, буде корисним для України.
This article is dedicated to the analysis and systematization the case law of the European Court of Human
Rights for three years (from 2018 till 2020). There is information which was collected from a dozen of ECHR’s
comments on different articles of the European Convention on Human Rights as well as various reports
of customary law. This information helps us to determine the basic principle that provides lawfulness of special
confiscation, criteria for compliance with criminal law measures and legality of ordering confiscation
without a conviction. And also, we have analyzed Ukrainian criminal law conformity to ECHR’s on practice
application of criminal law measures. The research has shown that the Court’s legal position about special
confiscation is an important preventive measures of a criminal law. The types of special confiscation defined
as punishment by the ECHR are considered. The presumptions which are established by the Court for special
confiscation, as well as the rules that must be followed by the state authorities in carrying out this measure
and by the national courts in reaching a decision had clarified. The meaning of the confiscation in sense
of the fundamental rights of a person under the Convention was analyzed, in particular the right to a fair
trial, the principle of “no punishment without law”, and the principle contained in Article 1 of the First
Protocol to the Convention – protection of property rights. The study contains the case name, which provides
possibility to find more information about particular case for any interested person. The empirical basis
of the study consists of case materials, which are in public domain so anyone who wants to know more about
confiscation can get acquainted with it. It is also worked out the requirements to the grounds and limits
to establish the proportionality punishment to make a legal decision. The general principles which form
the basis of confiscation and other related issues are highlighted, which can assist in making proposals
to the Ukrainian legal system and to the practice of its application. Despite the fact that forfeiture has
been involved in Ukrainian legislation for 8 years, world experience in solving problems related to the use
of confiscation of property will be useful for Ukraine.