У статті освітлено погляди авторів на організацію тренувальних занять силовою гімнастикою зі студентами в умовах віддаленого навчання; підготовку тих хто навчається до самостійної фізкультурної діяльності та особливості постановки навчальних завдань. Автори розглядають особливості постановки завдань, бачення змісту підготовки навчальних матеріалів для занять атлетичною гімнастикою, формування у студентів знань, умінь і навичок свідомого системного впливу на самостійний розвиток силових якостей. У роботі розглянуто теоретичні і методичні погляди науковців на формування умінь та навичок до самостійних занять фізичними вправами, обгрунтовано сутність алгоритму підготовки до тренувань, зміст процесів окремих викладацьких пояснень на навчальних заняттях. Розглянуті особливості можуть використовуватись для конкретизації завдань в процесі підготовки студентів до самостійних занять силовою гімнастикою.
The article highlights the authors’ vision on improving the educational process of students’ physical education in terms of clarifying the tasks of preparing students for independent athletic trainings. The authors consider the peculiarities of setting tasks, vision of the training materials’ content for athletic gymnastics, the formation of students' knowledge, skills and abilities of conscious systemic influence on the independent development of strength qualities. The paper considers theoretical and methodological views of the scientists on the formation of skills and abilities for independent physical exercises, substantiates the essence of the training preparation algorithm, the processes of individual teaching explanations on the lessons. Effective selection of strength training means and methods in the training sessions development, planning training cycles and physical activity calculation depends on a clear task definition according to the goals. The methodical features of strength training are considered in the work and examples of their realization in the practice of independent classes are given. The considered features can be used to specify tasks in the process of preparing students for independent athletic training. The article highlights the authors 'vision of improving the educational process in physical education of students in terms of considering the peculiarities of preparing training materials for athletic gymnastics, the formation of students' knowledge, abilities and skills of a systemic impact on the development of strength qualities. Clear explanation to students of the specific nature of the tools and methods choice, calculation and control of physical activity in the training process provides conscious learning, skills in planning independent exercise to use optimal forms, methods and tools that meet the objectives of the training process.