На основі аналізу наукової та методичної літератури розкрито значення зору в розвитку здатності до відчуття ритму у слабозорих дітей. Розглядалися показники здатності до відчуття ритму в учнів основної школи з вадами зору, що визначалися за результатами виконання ритмічних рухів руками і ногами. В дослідженні взяли участь 117 слабозорих школярів 5–10-х класів. Установлено, що найвищі показники здатності до відчуття ритму зафіксовано в учнів 9-го та учениць 8-го класів. Представлено порівняння результатів відчуття ритму у школярів середніх класів з вадами зору у статевому та віковому аспектах. Виявлено, що у дівчат вони кращі, ніж у хлопців. Вікова динаміка досліджуваних показників у зазначеного контингенту носить різноспрямований характер.
Based on the analysis of the scientific and
the methodological literature, the importance of the vision in the development of the ability to sense rhythm in the visually
impaired children is revealed. It was found that the manifestation of the rhythmic ability depends on the functional state of the
visual sensory system. The pupils with the visual impairments lag behind their peers who see well in terms of the rhythm
perception.
Indicators of the ability to feel the rhythm in the pupils of the basic school with the visual impairments, which were
determined and evaluated by the results of the rhythmic movements of the arms and the legs, were considered. The study involved
117 pupils with the visually impaired of the 5-10 grades of the municipal institution «Kharkiv special boarding school I-III
degrees № 12» of the Kharkiv Regional Council. To achieve the goal of the study the following methods were used: theoretical
analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical testing, methods of the mathematical
statistics.
It was found that the highest indicators of the ability to feel the rhythm were recorded in the pupils of 9th and 8th
grades. A comparison of the results of the sense of the rhythm in the pupils of the middle school with the visual impairments in
the gender and the age is presented. It was found that they are better in the girls than in the boys. The age dynamics of the
studied indicators in this contingent changes in different directions.