Досліджуються педагогічні умови методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю. Проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних вчених, проведене спостереження над освітнім процесом під час вивчення дисциплін фахової підготовки майбутнього керівника вокального ансамблю студентів спеціальності “Музичне мистецтво” Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка. Розкрито сутність понять “умова”, “педагогічна умова” та на підставі аналізу вітчизняних і зарубіжних досліджень розроблено педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту. Зазначено, що головною зміною є усунення обмежень у фаховій підготовці майбутнього керівника вокального ансамблю. Збільшення вираження власних думок і суджень та, відповідно, збільшення потоку інформації забезпечує необхідну свободу дій, управлінське передчуття та своєчасне реагування на зовнішні зміни. Досліджено вплив дистанційного навчання на мистецький освітній процес загалом і на процес формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю зокрема. Встановлено, що педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту мають бути адаптовані як до очному освітнього процесу, так і до дистанційного. Визначено вплив цифрового середовища на формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю та визначено можливості реалізації педагогічних умов формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту в умовах дистанційного навчання.
The article examines the pedagogical conditions of methodological competence of the future leader of the vocal ensemble. The works of domestic and foreign scientists are analyzed, the educational process is observed during the study of disciplines of professional training of the future leader of the vocal ensemble of students majoring in “Musical Art” of the Institute of Arts of Kyiv University named after Borys Hrinchenko. The essence of the concepts “condition”, “pedagogical condition” is revealed and on the basis of the analysis of domestic and foreign researches pedagogical conditions of formation of methodical competence of the future leader of vocal ensemble on the basis of edutaiment are developed. It is noted that the main change is the removal of restrictions in professional training, in particular, the future leader of the vocal ensemble. Increasing the expression of one’s own opinions and judgments and, accordingly, increasing the flow of information provides the necessary freedom of action, managerial foresight and timely response to external changes. The influence of distance learning on the art educational process in general and on the process of formation of methodical competence of the future leader of the vocal ensemble in particular is investigated. It is established that the pedagogical conditions for the formation of methodological competence of the future leader of the vocal ensemble on the basis of maintenance should be adapted to both the full-time educational process and the distance. The influence of the digital environment on the formation of methodical competence of the future leader of the vocal ensemble is determined and the possibilities of realization of pedagogical conditions of formation of methodical competence of the future leader of the vocal ensemble on the basis of edutaiment in the conditions of distance learning are determined.